Creatie van het zelf doorheen de ontwikkeling
1. Als jong kind
Ouder-kind jeugdherinneringen
- Herinneringen: om vroegere ervaringen of gebeurtenissen te verzamelen en vertellen
- Ouders leren kinderen te praten over eigen ervaringen aan anderen
- Kinderen met hoge ‘elaborative’ (= met grote details) ouders zorgen voor meer evaluatieve termen/ zinspreuk in hun eigen verhalen.
Genderverschillen
- Grotere details, meer ‘elaborative’ bij meisjes
- Volwassen meisjes vertellen vaker over het ‘zorgen voor’ iemand, ‘narratives of care’ dan jongens.
- Meisjes worden meer gesocialiseerd in het creëren van een emotioneel en interpersoneel zelfconcept dan jongens.
Negatieve ervaringen
- Een uitleg /verklaring over negatieve ervaringen hangt samen met een vaststaand en stabieler zelfconcept van het king.
- Wanneer ouders negatieve gebeurtenissen uitleggen en ze oplossen, krijgt het kind een groter zelf-begrip.
Dit zorgt ook voor een hogere zelfwaardering later in het leven.
2. In de puberteit
Aandacht
- Afgeleid luisteren verminderd, reduceert de elaborative aspecten van het onthouden!
- Experiment = P1 moest gamen en er over vertellen aan P2, die niet goed luisterde. Wanneer P1 hier na aan de onderzoeker over de game moest vertellen, herinnerde hij minder dan wnr P2 wel goed luisterde.
- Autobiografische redenering/gedachtengang wordt gesocialiseerd en wordt benadrukt door mensen met wie we onze verhalen delen
- + als er maar weinig mensen luisterden naar je wanneer je jong was, je zelfconcept ontwikkelt dan een lagere graad ten opzichte van wanneer we opgegroeid zijn in een omgeving waar mensen naar je luisterden!
Roddelen en het zelf
- Hoe anderen jou ervaringen aan anderen vertellen (= roddelen) –
- Experiment = P1 speelt spel P2 kijkt toe. Dan gaan ze samen verslag uitbrengen aan P3. Hoe P2 over P1 praat bepaalt hoe P1 later zijn personlijke ervaring zal onthouden! (hoe meer P2 over hem praatte, hoe meer hij onthoudde!)
Het belang van negatief gesprek voor de zelfwaardering
- Denken aan positieve ervaringen zorgt voor goede moed
- Praten en schrijven over positieve ervaringen doet goede moed afnemen – slechte reflectie!!
- Denken aan negatieve ervaringen zorgt voor een slechte moed
- Praten en schrijven over negatieve ervaringen bevordert een geode moed, doet slechte moed afnemen– positief effect!!
Maar we houden meer van little talk
- Positieve small talk is meer ontspannend, meer voor sociale verbinding/ hechting
- Het vertellen over positieve ervaringen komt vaker voor in onze zelf-ontwikkeling!– behoud je van overoptimisme!
Het zelf heeft ook een impact op hoe we verhalen vertellen
- Neurotische zelf negatieve ondertoon en negatieve verhalen
- Optimistische zelf positieve ondertoon en positieve verhalen