Context van onderzoek in PR
- Doelen van onderzoek
- Fundamenteel onderzoek = bijdragen aan de bestaande kennis op het terrein van PR puur theoretisch: algemene zaken die belangrijk zijn voor het vak
- Toegepast onderzoek = vragen beantwoorden die uit de praktijk komen of in opdracht van een klant problemen in de praktijk onderzoeken
- Informeelonderzoek je hebt iets gehoord en wilt weten of het waar is (= niet wetenschappelijk)
- Subjectief
- Intuïtief automatisch
- Onsystematisch
- Enkel op basis van gevoelens
- Niet zo relevant als je als professional wilt werken
- Formeelonderzoek zoveel mogelijk factoren in rekening brengen (= wetenschappelijk)
- objectief
- Systematisch we volgen een bepaald verloop
- Verschillende stappen
- Onderzoeksprobleem bepalen
- Onderzoekbenadering kiezen (kwalitatief of kwantitatief)
- Onderzoekstrategie bepalen (primair of secundair)
- Onderzoekmethode selecteren (steekproef, inhoudanalyse, focusgroep,…)
- Onderzoeksinstrumenten kiezen
- Analyse van de gegevens