Consumptieve beslissingen en rollen ih gezin
- De meeste cBekende personen: meestal w deze gebruikt omdat ze de mensen het meest knn beïnvloeden.
- Deskundigen: - Bv. wetenschappers, dierenartsen,… ze komen een getuigenis of aanbeveling doen
- ‘Gewone’ mensen: hier maakt Dove het meest gebruik van.
Dit w gedaan voor getuigenis of aanbeveling.
Bv. reclame van Clearacil tegen puistjes. Dit is expressief en men gaat er vanuit dat je je beter gaat voelen als je dit product gebruikt.
Voordelen
- Stijging vd merkbekendheid.
- Vermindering vh risico: men denkt dat als een bekend persoon het gebruikt dat het product wel goed moet zijn.
Gezin
Een ‘gezin’ is zeer belangrijk in een reclame. Het is belangrijk om het gezin apart te zien omdat het zit in de opvoeding. Kinderen worden beïnvloed: ze beslissen mee en hebben een heel belangrijke rol in het kopen van goederen. Heel veel dingen gebeuren binnen het gezin en daar wordt op ingespeeld
De manier waarop ouders als consumenten functioneren in de reclames, is voor de kdn een voorbeeldfunctie.
Als ze op kdn de reclames afstammen, weten producten dat hun product sneller gekocht zal w. Omdat kdn een grote invloed hebben bij het kiezen van producten en dus ook merken
Functies vh gezin
- Economische zekerheid: zorgen voor voldoende inkomen. – Bv. om voor op vakantie te gaan.
- Emotionele geborgenheid: in een gezin krijgt ieder gezinslid emotionele steun. – Bv. als er iem verdrietig is, of ziek.
- Levensstijl: de belangrijkste doelen die door een gezin w nagestreefd. – Bv. ied ih gezin heeft andere behoeften.
Socialisatie: kdn leren fundamentele waarden en normen voor het gedrag. – Bv. waarden en normen die belangrijk voor je zijn. het nonsumptieve beslissingen w in een gezin genomen. Maar kan een marketeer zo diegene vh gezin die de koopbeslissing neemt bereiken voor zijn product? Moet een marketeer de juiste gebruiker bereiken?
Bv. Je koopt een nieuwe auto: op wie moet je dat dan richten? Moet dat dan gericht worden op de gebruiker alleen? Neen. Je moet kinderen meerekenen als je een auto koopt omdat die meebeslissen. Kinderen worden beïnvloed door de ouders, maar ook andersom.