BESCHRIJF PORTERS 3 GENERIEKE CONCURRENTIESTRATEGIEËN EN LEG DE REGEL VAN 3 UIT
1. Kostenleiderschapstrategie
De onderneming probeert de goedkoopst producerende organisatie binnen de branche te worden
2. Differentiatiestrategie
De onderneming biedt unieke producten aan die door vele klanten worden gewaardeerd
3. Focusstrategie
- Een onderneming binnen een smal marktsegment streeft een kosten- of differentiatievoordeel na Regel van drie
- De concurrerende krachten in een branche zullen een situatie creëren waarin 3 ondernemingen een markt domineren
- Sommige ondernemingen proberen een concurrentievoordeel te behalen door het maken van minder kosten dan concurrenten in de branche, andere door te maken van onderscheid
- Ondernemingen die er niet in slagen om een concurrentievoordeel te creëren op basis van lage kosten of differentiatie, verkeren in een “impasse” en zullen het moeilijk vinden om op LT succes te boeken
-> Enkel ondernemingen zijn succesvol in het behalen van zowel een differentiatie- als kosten voordeel