Menu

Beperkte effecten

Deel dit artikel:
  • Studie : “The Iowa study of hybrid seed corn: the adoption of innovation”(1943, Ryan & Gross)
  • Bekendste onderzoeker: Rogers (1962):
    • Theorie: innovatietheorie, diffusietheorie of “flow”-studies
  • Innovatie = idee, praktijk of object dat als nieuw wordt gepercipieerd door individu of andere adoptie-eenheid
  • Vijf fasen in het adoptieproces: awareness, interest, evaluation, trial, adoption
  • Vijf typen mensen: innovators, early adopters, early majority, late majority, laggards
    • Innovators:
      • Gedreven om het nieuwste te hebben, meer “kosmopolitisch”: durvers, technisch ingesteld, beperkte groep, directe koper bij innovatie.
    • Early adopters:
      • Eerste groep die vernieuwing overneemt : grote groep die innovatie gaat overnemen
      • Vernieuwing nog relatief onbekend en duur
      • Opinieleiders
    • Early majority:
      • Eerste grote groep die vernieuwing overneemt.
      • Sterke sociale contacten , maar geen leiders of voorlopers
    • Late majority:
      • Volgen als laatsten : kopen het als de innovatie niet meer nieuw is
      • Technologie is al wijdverspreid en verandert daardoor het sociale leven
      • Merken innovatie laat op of staan er van nature pessimistisch tegenover
      • Aanvaarding uit economische noodzaak of onder sociale druk
    • Laggards:
      • Achterblijvers : innovatie niet aanvaarden
      • Weigeren de vernieuwing te aanvaarden
      • Sterk geïsoleerde mensen
  • Definitie van diffusie = verspreiding (Rogers) – verbindt alle kernelementen:
    • Het proces waarbij over een innovatie wordt gecommuniceerd via verschillende kanalen over de tijd heen bij leden van een sociaal systeem
    • Rogers ideeen gebruikt in het marketing denken- modellen, komen vaak voor in reclame
  • Studies: “Experiments with film: persuading the American Soldier in World War 2” (tijdens WOII) en “Communication and persuasion: the search for the magic keys”
  • (1946-1961) : Men wou positieve attitudes creeren om aan oorlog te beginnen. Hoveland onderzoch en vond dat er idd mee zin was om te vechten, kennis werd verhoogt, maar de alg attitude had films geen effect op
    • Carl Hovland
    • Effecten van “why we fight films”
    • Effecten van boodschapformulering bij overredende communicatie:
      • Zenderkenmerken: geloofwaardigheid : meer overtuigingskracht dan ongeloofwaardige zenders.
      • Inhoudskenmerken: gebruik van angst : wordt makkelijker om te overtuigen.
      • Vormkenmerken: expliciete conclusie, tweezijdige argumentatie : meeste effect met ecxpliciete conclusie, één of twezijdig blijft zelfde tenzij blootgesteld aan contraargumentatie.
      • Ontvangerskenmerken: groepslidmaatschap, persoonlijkheid : elementen die erop wijzen dat als bep aspecten aanwezig zijn kan je sterke effecten verwachten.
    • Laboratoriumexperimenten (soc-psych)
  • Overzicht van beperkte effecten-paradigma : Klapper (1960)- “Effects of Mass Communication”
    • Zes filters tussen zender en ontvangers
      • Selectieve blootstelling : mensen selectief in mediagebruik,niet iedereen kan worden beïnvloed door mediagebruik
      • Selectief waarnemen en onthouden : je kan niet alles wat je waarneemt onthouden en opslaan
      • Selectieve aanvaarding : je zal je minder laten beïnvloeden als het tegen de norm ingaat
      • Selectieve verspreiding : vaak dingen via media vernemen via verspreiding
      • Selectie door opinieleiders : nemen tussen positie in tussen massamedia en opvolgers
      • Selectie door de commercie : publiek oefent invloed uit op de media
  • Klapper : persuasieve communicatie (politieke campagnes, reclame, propaganda…)
    • Voornaamste effect = versterking van bestaande meningen
    • Radicale veranderingen zijn zeldzaam
    • Wel invloed bij doen ontstaan van meningen over nieuwe gegevens
    • Wel effecten bij twijfelaars
  • Beperkte effecten-paradigma gewikt en gewogen
    • Nadelen:
      • Zowel survey als experiment hebben methodologische beperkingen – bestaan zaken die niet gemeten kunnen worden ook niet?
      • Alleen testen of media krachtige directe invloeden hadden – andere invloeden?
      • Abstracted empiricism

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen