Bepaal wanneer de interne communicatie ‘goed’ is
De keuze van een norm is de eerste stap van een onderzoek naar interne communicatie. De waardering van de interne communicatie is sterk het gevolg van individuele percepties van de werkelijkheid.
Evers & Van Putte: de kwaliteit van communicatie is voldoende als de deelnemers van het communicatieproces vinden dat zij goed in staat zijn om informatie te verkrijgen en te verzenden.
-> Het probleem van deze definitie is dat medewerkers niet altijd zelf in staat zijn om een oordeel te geven over de communicatieve werkelijkheid. Zij zijn zich namelijk onvoldoende bewust van hun eigen communicatief gedrag.
-> Vaak is dan ook een buitenstaander nodig. Deze persoon kan immers doorvragen, spiegelen en mensen confronteren met de effecten van hun gedrag op anderen, of met zaken waarvoor ze bedrijfsblind zijn.
Als het gaat om een onderzoek naar de overlegstructuur en de communicatie, ligt de norm bij de medewerkers. Als het gaat om onderzoek naar communicatief gedrag bepaalt de onderzoeker de norm.