Menu

Beliefs (nonevaluative judgements)

Deel dit artikel:

Nonevaluative judgements zijn het gevoel van een consument dat tussen een merk en een attribuut of benefit een relatie is. Bijv. Starbucks koffie is sterk (er zit geen oordeel in, want er wordt niet aangegeven of sterk goed of slecht is).

Likelihood judgements: Omdat consumenten vaak incomplete en imperfecte informatie hebben over merken en producten schatten ze de ‘likelihood’ (waarschijnlijkheid) van een product in dat het een attribuut heeft.

Soorten attributen:

  • Search attributen: waar je op kunt vergelijken zonder het te kopen (kleur, prijs, etc.)
  • Experience attributen: kun je alleen beoordelen door het product te gebruiken (bijv. geur)
  • Credence attributen: kun je alleen na uitgebreid gebruik beoordelen. Bijv. veiligheid, duurzaamheid, etc.

Soorten

  • Descriptive beliefs—based on direct experience.
  • Informational beliefs—based on indirect experience.
  • Inferential beliefs—go beyond the information given. Het aannemen van informatie die niet gegeven is. Bijv. een auto is duurzaam en stevig, dan zal hij ook wel veilig zijn (consumenten nemen dus aan dat er een correlatie is tussen duurzaamheid en veiligheid)
  • Halo effect: als een belangrijk attribuut aanwezig is, zal de rest ook wel goed zijn
  • Devil effect: als een belangrijk attribuut niet aanwezig is, zal de rest ook slecht zijn.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen