Aspecten van Corporate image:
ASPECTEN VAN CORPORATE IMAGE
- Imago is een beleving, die vorm krijgt in het hoofd van mensen
- Imago is persoongebonden
- Imago is tijdsgebonden
- Imago kan variëren van vaag tot helder , van beperkt to uitvoerig; hoe meer je iets kent van een bedrijf, hoe helderder het imago is
- Imago komt in mindere of meerdere mate overeen met de identiteit
- Imago ontstaat uit directe en indirecte (vb. geruchten in de media) ervaringen
- Imago is beïnvloedt door grotere geheel waarvan de organisatie deel uitmaakt
- Imago omvat impressies en evaluaties; impressies zijn volgens Kotler en Fox ‘de som van overtuigingen en ideeën die een persoon heeft t.a.v. een object.
- Er is een relatie tussen imago en waarden: het omgaan met een welbepaalde organisatie en haar producten, heeft welbepaalde gevolgen die al dan niet stroken met het waardenpatroon van de doelgroep.
- Imago kan een invloed hebben op het gedrag en is daarom zo belangrijk; een sterk imago geeft een organisatie macht en kracht.
Bij imago-onderzoek wordt gepeild daar verschillende elementen:
- Primaire impressie: hier gaat het om de vrije associaties: welke korte beschrijving geeft men in eerste instantie van de organisatie.
- Bekendheid van de organisatie
- Perceptie: hier gaat het om karakteristieken die door de respondenten worden toegekend aan de organisatie
- Welke preferentie kent men toe kent aan elke karakteristiek
- De positie die men toekent aan de organisatie t.o.v. andere organisaties is ook van belang