Menu

Almacht van de media -paradigma

Deel dit artikel:
  • Periode: einde 19de Eeuw – jaren ’30 van de 20 ste eeuw

Effectenonderzoek heeft eerst plaatsgevonden.

  • Metaforen: magic bullet = media boodschap als soort kogel, hypodermic needle= onderhuidse inspuiting media heeft invloed, lont-in-kruitvat= directe reactie oproepen door media , one-step-flow= i ndirecte manier ieder van ons beinvloed
  • Uitgangspunten:
    • Weerloze massa / beinvloedbaar .
    • Directe effecten
    • Stimulus-respons/ stimuli, responsreactie bij het publiek.
    • Korte termijn / onmiddelijke reactie.
    • (vooral) persuasieve inhoud / wat voor effect heeft deze media boodschappen.
  • “Geloofsovertuiging” : in begin meewarig, verwacht negatieve aspecten, daaruit volgt wetenschappelijke intresse,
  • Startend onderzoek: psychologische invalshoek eerst vooral psychologen, daarna sociologen 2 disciplines , daarna volgde com wetenschap.

Onderzoek naar propaganda

  • Lasswell (1927)
  • Institute for propaganda analysis (1937)

n Zeven technieken

  • Zwart maken (name-calling) : labels/ waarde gebruiken die negatieve connotatie hebben. vb politicus = dictator
  • Mooi maken (glittering generalities) : positieve kenmerken hanteren ‘ verbloemen’
  • Prestige verlenen (transfer) : dmv associaties werken, vb huis en vliag, met positieve symbolen
  • Autoriteit geven (testimonial) : vaak in reclame, iemand bekend steunen, vb bekende persoon zegt zelf voor Obama te zijn.
  • De burger bereiken (plain folks) : vertrouwen winnen van de massa.
  • Samenhorigheid veinzen (band wagon) : iedereen doet het dus we moeten meedoen
  • Slim selecteren (card stacking) : verdraaien en omkeren van ideeen, negatieve delen weglaten of net niet. vb van soldaten zeggen dat ze kids hadden vermoord

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen