Menu

5 positioneringsprincipes

Deel dit artikel:

- Mensen hebben een voorkeur voor leiders

  • Leiderschap wordt geassocieerd met positieve eigenschappen (vb.: lef, innovatitiveit, autoriteit, authenticiteit)
  • Leiders  zekerheid, betrouwbaarheid: hier kiezen mensen meestal voor
  • Let wel: het gaat om wie in ons brein als nummer één staat
  • Vb.: Coca-Cola heeft een uitgesproken leiderspositie

- Specialisten zijn beter dan generalisten

  • Specialist  krijgt grotere kwaliteiten toegedicht dan een generalist
  • Je kan nummer één alleen maar inhalen door de specialiseren  specialiseren zorgt ervoor dat een bestaande leider in een subcategorie beconcurreerd kan worden
  • Vb.: brood kopen kan bij de bakker (specialist) of in de supermarkt (generalist)  bij de generalist heb je alles op één plaats, maar bij de specialist is het beter

- Naast elke leider is er plaats voor uitdagers

  • Mensen houden van leiders maar hebben tegelijkertijd ook een afkeer van de leiders  merken kunnen zich bewust afzetten tegen de nummer één van de markt
  • Vb.: Coca-Cola  Pepsi

- Zonder offer geen positie: minder is meer

  • Merken moeten focussen op één begrip in het brein van de doelgroep  al het andere dient geofferd te worden
  • Vb.: Colruyt = goedkoopste, Delhaize = beste kwaliteit,…

- Het brein haat verwarring

  • Mensen zijn niet ruimdenkend  als we een standpunt of mening hebben over een object, zijn we geneigd alleen die informatie waar te nemen die onze mening bevestigt
  • Belang van consistent zijn  geen verwarring zaaien

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen