Menu

Externe effecten.

Bij de koop en verkoop van een bepaald goed zijn twee partijen betrokken: de koper en de verkoper. Soms kunnen de productie en de koop/verkoop de welvaart van anderen beïnvloeden. We spreken dan van externe effecten.

Lees meer...

Beschermen van de consument.

Met behulp van maximumprijzen kunnen sociaal onaanvaardbaar hoge prijzen worden voorkomen. Van sociaal onaanvaardbaar hoge prijzen is sprake wanneer als noodzakelijk beschouwde goederen zó duur zijn, dat slechts een klein gedeelte van de bevolking zich deze goederen kan veroorloven. Door het voorkomen van kartelvorming kan de overheid concurrentie bevorderen, waardoor meer goederen tegen lagere prijzen op de markt kunnen komen dan zonder concurrentie het geval zou kunnen zijn.

Lees meer...

Transparante markt

Een transparante, of doorzichtige markt houdt in, dat er sprake is van volledige marktkennis. Alle vragers en aanbieders zijn dan op de hoogte van alles wat er op de markt gebeurt. Prijsverschillen – voor homogene goederen – zijn dan uitgesloten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen