prijsstarheid
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
Als producenten bij prijsverhoging verwachten dat consumenten weglopen naar de concurrent, zullen zij
ondanks stijgende kosten geneigd zijn de prijzen niet te verhogen.
Als producenten bij prijsverhoging verwachten dat consumenten weglopen naar de concurrent, zullen zij
ondanks stijgende kosten geneigd zijn de prijzen niet te verhogen.
Door middel van het verlagen van de prijs het eigen marktaandeel vergroten.
De producenten die op een bepaalde markt de prijs bepalen. Dit doen zij over het algemeen doordat zij
marktleiders zijn en dus een groot deel van de markt van een bepaald product in handen hebben.
(= octrooi) Alleenrecht op het commerciële gebruik van een uitvinding.
Een marktvorm waarop enkele aanbieders de macht hebben.
Een marktvorm waarop de feitelijke verschillen tussen producten van verschillende aanbieders klein zijn, maar waarop consumenten de producten toch verschillend waarderen. Er zijn veel aanbieders en het product is heterogeen. Een ondernemer kan binnen zekere grenzen de prijs zelf bepalen.