Menu

De marktvorm van volmaakte mededinging

Volmaakte mededinging = perfecte concurrentie = volmaakte concurrentie = perfecte mededinging

Voorwaarden voor VM:

- Zeer veel kopers en verkopers

- Perfecte informatie voor alle kopers en verkopers

- Homogeen goed

- Vrije toe- en uittreding

Dit is niet realistisch, maar biedt een duidelijk referentiekader voor de studie van de werking van de markt.

Lees meer...

De graad van productdifferentiatie

Het streven naar productdifferentiatie is een bewuste strategie van de producenten.

De graad van productdifferentiatie is afhankelijk van de mate waarin het goed als gelijkwaardig wordt ervaren door de kopers.

Graad van productdifferentiatie mate van gelijkwaardigheid

Er is een invers verband.

De concurrentie stijgt als de homogeniteit stijgt.

Lees meer...

De graad van informatie

  • Perfecte informatie: alle vragers en aanbieders hebben dezelfde volledige informatie over de aard van het goed en de prijs waartegen ze het goed kunnen verkopen.

Dit is een heroïsche veronderstelling want in veel gevallen is het bijna onmogelijk om alle juiste informatie te bekomen.

  • Imperfecte informatie: de aanbieder heeft meer informatie dan de vrager. Hij kan zo de prijs beïnvloeden. Dit komt veel voor in praktijk.
Lees meer...

Aantal vragers en aanbieders

Aantal aanbieders

1

Monopolie

Enkele

Oligopolie

veel

Volmaakte mededinging

In praktijk is er altijd veel vraag.

Hoe groter het aantal vragers en aanbieders op de markt, hoe beperkter de macht van 1 van die partijen.

Bij een beperkt aantal bestaat de kans dat 1 van de ruilende partijen een sterke marktpositie inneemt en dus het ruilvoordeel naar zich toe trekt.

De prijs vormt een belangrijk element in de marktwerking.

  • Prijsnemerschap = marktatomisme

Vbn.

Monopolie: NMBS

Oligopolie: Belgische banken

Volmaakte mededinging: groenteveiling

Als op de arbeidsmarkt de werkgevers en werknemers onderhandelen over de lonen

  • Bilateraal monopolie

Bij monopolie is de ene aanbieder de prijszetter.

Lees meer...

Typologie van markten

De markt wordt opgedeeld in een aantal types op basis van de volgende kenmerken:

- Aantal vragers en aanbieders

- Graad van informatie voor alle kopers en verkopers

- Graad van productdifferentiatie

- Toetredingsmogelijkheden tot de markt

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen