Participatie-effect
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
treedt op wanneer consumenten, die voordien aan andere goederen voorrang gaven, door een prijsdaling aangelokt, het goed beginnen aan te kopen.
treedt op wanneer consumenten, die voordien aan andere goederen voorrang gaven, door een prijsdaling aangelokt, het goed beginnen aan te kopen.
geeft de wijzigingen in de gevraagde hoeveelheid weer veroorzaakt door de wijziging in het reële inkomen, die op haar beurt een gevolg was van de prijswijziging, maar nu in de veronderstelling dat de prijsverhoudingen ongewijzigd blijven
bestaat uit de vervanging van de relatief duurder geworden producten door relatief goedkopere producten en kan vastgesteld worden op de vraagcurve bij constant reëel inkomen.
in de praktijk is het dikwijls niet mogelijk met infinitesimaal kleine prijswijzigingen te werken, omdat dat veronderstelt dat men de prijsvraagfunctie in wiskundige vorm voldoende accuraat kan vastleggen. Dan berekent men de boogelasticiteit
hiervan spreekt men als de berekening van de elasticiteit op een oneindig kleine wijziging in de prijs berust.
is gelijk aan de relatieve verandering in de gevraagde hoeveelheid van een bepaald goed gedeeld door de –in principe infinitesimaal kleine –relatieve verandering in de prijs van het betrokken goed, die tot de hoeveelheidwijziging aanleiding gaf, waarbij alle andere vraagdeterminderende factoren gelijk blijven.