Menu

Onze emoties begrijpen: de twee-factorentheorie van emotie

Deel dit artikel:

We kunnen emoties afleiden uit ons gedrag.

Schachter: Two-factor theory of emotion (het begrijpen van emoties gebeurt in 2 stappen)

1) We moeten kijken naar de dingen die objectief zijn, de fysieke toestanden

2) Zoeken naar een geschikte verklaring voor die objectieve dingen door te gaan vergelijken met anderen

De sociale vergelijkingstheorie van Schachter zit erin vervat

Onderzoek Schachter & Singer:

  • Hypothesen:

- Geen opwinding: geen emotie (geen specifieke gevoelens)

- Opwinding verklaring/interpretatie?

- Objectieve verklaring: ‘niet-emotioneel’, geen emotie

- Subjectieve verklaring: geen verklaring: sociale vgl en evaluatieve emotie

  • Dekmantel:

“De invloed van vitamine op gezichtsscherpte”, via injectie kregen mensen zogezegd vitamines ingespoten + ze moesten de wachttijd met iemand anders doorbrengen

  • Manipulaties:
    • Opwinding (epifrine vs. zoutoplossing)

Zoutoplossing: geen info over eventuele bijkomende symptomen

Epifrine: verkeerde info over bijkomende symptomen

  • Beschikbaarheid verklaring voor opwinding (geen, juist, fout)
  • Gedrag 1 ‘lotgenoot’ wachtperiode (woedend vs.euforisch)
  • A.V. meting:
    • Gedrag (observatie via doorkijkspiegels)
    • Zelfbeschrijving woede-irritatie/blijdschap (5-puntschalen, samengestelde score)
    • Resultaat:

Zie ppt. + bk. P.163

  • Methode: manipulaties geslaagd?
    • Opwinding: fysiek-mentaal
    • Beschikbaarheid van verklaring (als er een verklaring is (info epifrine) wijten hun gedrag daar aan)
    • Interpretatie:

Het gedrag van een ander beïnvloedt de emotie van de ppn zonder een passende verklaring voor de opwinding. Dit is wel alleen geldig t.a.v. heranalyse na herverdeling van de condities

Quasi-expirement geworden!

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen