Menu

Het kwadrant van een team

Deel dit artikel:

Zoals je een kernkwadrant van jezelf kunt maken, is het ook perfect mogelijk om een kernkwadrant van een team te maken. Overal waar mensen een tijdje samen zijn (vb. een gezin, een sportclub, een afdeling, een organisatie), ontstaat op een gegeven moment een sfeer, een cultuur, gewoontes. Dit laat zich goed beschrijven in een kwadrant wat je een groepskwadrant of een cultuurkwadrant zou kunnen noemen. Je bouwt het kwadrant dan op aan de hand van dat waar men collectief goed in is (collectieve kwaliteit), waar men collectief voor op moet passen (collectieve valkuil), wat men collectief nodig heeft (collectieve uitdaging), waar men collectief niet tegen kan (allergie). Het gaat om de geschreven en ongeschreven regels in de groep die aangeven welk gedrag er van iemand verwacht wordt en welk gedrag aangemoedigd en beloond wordt. Wanneer iemand van dit gedrag afwijkt, dan geeft de groepscultuur aan waarop die persoon aangesproken wordt. Het collectieve gedrag kan je opsporen door te zoeken naar signalen die mensen elkaar geven in de zin van ‘Zo doen we dat nu eenmaal bij ons’. Deze informatie kan een grote waarde hebben als je de medewerking van een groep nodig hebt. Als je iets doet wat afwijkt van collectieve gewoontes, dan zal je te maken krijgen met reacties vanuit de cultuur. Negeer je de eisen van een cultuur, dan kan dit je duur komen te staan ‘I should have known better’.

Volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

- Waar zijn we met z’n allen goed in?

- Wat is onze collectieve valkuil?

- Wat hebben we samen als uitdaging?

- Waar kunnen we met z’n allen niet tegen?

VOORBEELD

In ons gezin staan we voor degelijkheid. Alles wat we doen, doen we goed. We houden niet van prutsers. Je houdt je bij ons aan je afspraken. Sommigen vinden ons streng, wij noemen dat duidelijk. We houden helemaal niet van ondoordachte acties. Wat we nodig hebben: een beetje meer plezier en genieten zou geen kwaad kunnen.

Op basis van een teamkwadrant kan je gedrag van afdelingen gaan analyseren. Waarom gedragen bepaalde afdelingen zich zo? Waarom reageren ze op een bepaalde manier op het gedrag van een andere afdeling? Wat is het mechanisme achter het stereotype gedrag van een ‘ICT-afdeling’ op ‘marketingafdeling’?

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen