Menu

Wat is LSI /Latent Semantic Indexing?

Deel dit artikel:

Wat is LSI

In de analyse van zoekmachines speelt de "Latent Semantic Indexing", afgekort de LSI een belangrijkte factor. Het bepaalt als één van de onderdelen van de on-page optimalisatie hoe hoog een pagina wordt gerankt voor een bepaald zoekwoord.

Definitie LSI

LSI zijn woorden die grote verbanden aantonen of zeer relevant zijn tot elkaar. Denk hierbij aan synoniemen, meervoudsvormen, enkelvoudsvormen en verkleinwoorden van het hoofdzoekwoord.

Hoe werkt LSI?

Er bestaan verschillende manieren om webpagina’s te indexeren door zoekmachines. LSI of Latent Semantic Indexing is er maar één van. Bij deze techniek wordt naar verbanden gezocht in de tekst van een webpagina, dit gebeurt aan de hand van wiskundige formules.

Hierbij is het belangrijk om weten dat deze formules ervoor zorgen dat niet-relevante woorden zoals lidwoorden en voegwoorden genegeerd worden. Bestaan er grote verbanden tussen bepaalde termen, dan is de kans groter dat deze woorden opgepikt zullen worden door een zoekmachine zoals Google.

Is het aantal verbanden op het vlak van betekenis echter laag, dan zal een woord veel minder relevant gevonden worden door een zoekmachine.

Voordelen van LSI

LSI heeft, als je het ons vraagt, enkel voordelen. Zo is het niet langer nodig om voor elk zoekwoord een aparte webpagina aan te maken. Eén hoofdpagina is nu voldoende en de varianten van een zoekwoord voldoen om ervoor te zorgen dat een pagina gevonden wordt.

Deze manier van werken komt trouwens ook natuurlijker over bij de internetgebruiker die op deze manier niet langer het gevoel krijgt dat hij of zij ondergesneeuwd wordt door een veelheid aan keywords. De leesbaarheid van websites wordt hierdoor gevoelig verhoogd.

Welke woorden worden door LSI genegeerd?

Behalve lidwoorden en voegwoorden worden ook andere woordsoorten bewust niet opgepikt door LSI. We hebben het dan over veelvoorkomende woorden in iedere taal die vaak niet relevant zijn voor de betekenis van een tekst.

Voorbeelden hiervan zijn hulpwerkwoorden, voornaamwoorden en veelvoorkomende bijvoeglijke naamwoorden. Ook woorden die zeer veel in een tekst worden niet geïndexeerd, alsook woorden die weinig voorkomen.

Voorbeelden van LSI

In bepaalde sectoren wordt al volop gebruik gemaakt van LSI. In vele gevallen zien we echter nog altijd dat het gebruik van hoofd keywords vooropgesteld wordt terwijl dit in werkelijkheid steeds minder op prijs gesteld wordt door de grote zoekmachines zoals Google. Een voorbeeld hiervan is het Hummingbird algoritme.

LSI wordt zo steeds belangrijker voor Google. Je merkt het meteen wanneer je een keyword intikt in Google. Je krijgt niet langer zoekresultaten op basis van je eigen zoekwoord, maar je krijgt tevens ook suggesties van Google die vaak varianten zijn van jouw initiële zoekterm.

Hoe kun je LSI het best gebruiken voor je website?

Een veelheid van keywords doet meer kwaad dan goed. Een zoekmachine zoals Google zal je hier voor afstraffen. Het is beter om gebruik te maken van één hoofdkeyword en varianten van dit woord in te zetten. Zo vermijd je dat dit ene keyword te veel gebruikt wordt. Verder moet je ervoor zorgen dat het hoofdkeyword en de varianten relevant zijn voor het onderwerp van je website. Zo krijg je een goedlopende tekst die niet alleen voldoet aan de laatste eisen op SEO gebied, maar ook nog eens goed scoort op leesbaarheid.

LSI is een techniek die nu in opgang is. Toch is het aangeraden om steeds waakzaam te blijven. Je houdt er echter ook best rekening mee dat SEO een tak is die steeds in verandering is. Toekomstgericht werken, betekent dat je alle evoluties in het oog dient te houden.

Contacteer ons!

Wilt u meer weten over hoe wij uw bedrijf met LSI verder kunnen helpen? Wilt u meer weten hoe wij uw internet marketing campagne zouden kunnen aanpakken? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen