Menu

Rijmkroniek van Melis Stoke

  • Eerste volkstaal!
  • Nederland, 12e eeuw
  • Geen proza maar rijm: om voorgedragen te worden voor publiek dus het moest entertainend zijn (soort tussenstap) (eenvoudigste rijm)
  • Geschiedenis van het geslacht van de graven van Holland
  • Heilige Bonifatius reisde naar waar hij zijn familie (‘magne’) tegenkwam, 728 na vleeswording van Christus
  • Carnacioen = incarnatie
  • Vriezen = Friesen (een volk)
  • Vele mensen worden christen omdat hun hertog dat zo beslist heeft (cfr Clovis)
  • Diet = taal nl mensen die Fries spraken  volk gelijkstellen met welke taal ze spreken
  • St Willibrord stierf in 736
Lees meer...

La chronique de Gislebert de Mons

  • Latijnse tekst in een wereldlijk milieu nl de graaf van Henegouwen
  • 12e eeuw
  • Giselbertus: priester in opdracht van wereldlijk gezag, hij is kanselier van 5 opeenvolgende graven van Henegouwen (=hoofd van de administratie)
  • Kroniek ter legitimatie/verheerlijking van het gezag van die graaf
  • Scharniermoment: verhalende teksten meer en meer in wereldlijk milieu, niet meer zozeer vanuit kerkelijk standpunt (wel religieuze teksten gebruikt in aristocratische milieus)

 verleden consolideren

  • Maar lekenmilieu nog geen toegang tot tekst door het Latijn
  • [171] Giselbert is de auteur van het verhaal: gebruikt zijn eigen naam, dus wil afstand doen van het verhaal
  • Inhoud: de heer is teruggekeerd van een kruistocht en Giselbert had ondertussen de voogdij gekregen over het graafschap: nu geeft hij formeel het regentschap terug.

Het privilege had hij gekregen van de Duitse keizer en de graaf laat het nu voorlezen in Namen = plechtige aankomst van de graaf van Henegouwen wordt beschreven en zijn gezag wordt aangetoond (eer bewijzen en vol recht erkennen)

De graaf w in het klooster van St Albani, Mons, Valenciennes ontvangen als nieuw vorst

De vorst breekt bij terugkomst zijn zegel en laat in zijn nieuwe een grotere titel graveren: Marchies van Namen en graaf van Henegouwen = symbolisch: hoogste adel van Duitse keizerrijk, in openbare context

  • Zegel is van was met een afbeelding en tekstje erop van zijn functie: dit was het vroegste voorbeeld van bewijs wereldlijk gezag (net zoals schilderij met vorst en paard)
  • Giselbert was bewaarder van dat zegel: bevoorrechte en bevooroordeelde getuige

Lees meer...

Hariulf, Chronique de l’abbaye de St-Riquier

  • St Riquier: noorden van Frankrijk
  • 2e H 11e eeuw, monnik Hariulf
  • Verhaal over eigen klooster: wil verband leggen tussen de heilige stichter van de abdij en de gemeenschap waar hij nu in leeft: legitimiteit geven aan het bestaan
  • Ook beschrijft hij de steun van grote edellieden en machthebbers: het bezit van de abdij wordt daardoor legitiem en de ‘groten der aarde’ hadden het gesteund.
  • Heroisch verhaal
  • Hij maakt ook een inventaris van de rijkdommen van de abdij (uitzonderlijk)
  • [Caput IX]

Over de stichter van de abdij en over de relieken die hij vanuit verschillende provincies heeft samengebracht samen met reliekschrijnen.

- relieken heel belangrijk toen: fysieke manifestatie van de aanwezigheid van de heilige en zijn bovennatuurlijke kracht: aura van bescherming

- relieken waren ook inkomstenbron: pelgrims en bedevaarders

de schrijnen: houten doosje met edel metaal omgeven

  • p 63: “ Ten eerste relieken van onze Heer en bevrijder en zijn voortbrengster en apostels en

martelaren…”

ook de hele opsomming welke relieken er allemaal in het bezit van de abdij zijn

  • Of de relieken nu écht deze voorwerpen waren, doet er niet toe: het is een historische realiteit nl reliekverering en de bijhorende verzamelwoede van toen!
Lees meer...

Monumentum Germaniae Historica

  • Sigebert van Gembloux, monnik uit de 11e eeuw
  • Scharniermoment: Investituurstrijd (in het prinsbisdom Luik, Duitse Rijk)
  • Belangrijke kroniek: populair en was standaard voor latere geschiedschrijving
  • 1095 R39 F35 A3 => concordantietabellen
  • 1096: “18e februari was maaneclips (in de 3e iden)  bovennatuurlijk fenomeen: wordt zeker opgeschreven, heeft ook te maken met de tijdrekening

“de volkeren van het westen die er onder afzagen dat er heilige plaatsen in Jeruzalem (vb Heilige Berg) ontheiligd werden door heidenen namelijk de Turken die reeds aan de grenzen van het christendom waren binnengevallen. Ontelbare christenen met een gezamenlijk motief en nadat hen voortekenen getoond waren en nadat ze elkaar hadden opgejut om in actie te komen kwamen ze vanuit alle kanten (opsomming van welke landen ze kwamen), gewapend met een deugd en een kruis op hun hemd gaan ze op weg om zich tegen het onrecht te wreken”

 1e Kruistocht: de christelijke mensheid moest gered worden, het was een goddelijke

missie

  • Sigebert was pro-kruistocht

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen