Menu

Transtportrevolutie

Deel dit artikel:

Romeins wegennet

      • niet geschikt voor vervoer massagoederen (dienden enkel militaire en bestuurlijke belangen)
      • werd sinds de val van het RR niet uitgebreid, enkel beperkt gemoderniseerd

=> meeste transport diende dus via scheepvaart te gebeuren.

  • Scheepvaart
      • was praktisch: Middeleeuwse steden ontstonden langs waterknooppunten
      • allerlei maatregelen die scheepvaart dienden te vergemakkelijken: aanleg kanalen, sluizen, pakhuizen,...

  • Transportkosten
      • Kostprijs transport was enorm (men moest tol heffen om bv de aanleg van de Gotthard tunnel te financieren)
      • transportkosten hadden een belangrijk aandeel in de marktprijs van de goederen

=> Daarom probeerden handelaars de transportkosten te drukken om zo goedkoop mogelijk te kunnen zijn => door deze pogingen ontstonden vernieuwingen in de scheepvaart

  • Vernieuwingen
      • ontwikkeling kompas + stijgende geografische kennis (beide dankzij arabieren) = ontwikkelen ‘Portolaankaarten’

      • scheepsbouw: roer wordt a achtersteven bevestigd

→ Noordzee: Kogge blangrijkste schip

→ Middellandse Zee:

* Galei, enkel nog luxegoederen

* massatransport eerst ‘Nave’, dan ‘Cocca’ gebruikt

      • Geest vernieuwing transport kwam ook tot uiting in verre reizen (bv Willem Van Ruusbroeck, Marco Polo)

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen