Menu

Pseudoclassicisme - Rococo

Deel dit artikel:

A. Zedenkomedies van het pseudoclassicisme

Kenmerken

  • Stereotiep stramien: intrige evolueert altijd naar verloving en huwelijk (cliché happy end)
  • Uitgewerkte psychologische ontleding (esthetiek: personages moeten goed uitgewerkt zijn)
  • Liefde als centraal motief
  • Over alledaagse levensstijl
  • Burgerlijke genotscultuur: moralisme
  • Contrast stijlregisters: lachen over ernstige dingen: tragisch pathos en komisch sentiment

The Restoration Comedy (comedy of manners)

  • Melodrama
  • Blijspelvorm
  • Thema: kritiek op schijnmoraal, lachen met domheden van de wereld (cf. Moliere)
  • Dubbelzinnige en soms schunnige toespelingen
  • W. Congreve: Love for love (1695); J. Gay: The Beggar's Opera (1728)

Comédie larmoyante

  • Tragische ontwikkeling, happy end
  • Burgerlijke sfeer: gericht op Parijse publiek
  • Aandacht voor gevoelsleven
  • P. de Marivaux: Le jeu de l'amour et du hasard (1730); P. de Beaumarchais: Le mariage de Figaro (1784)

B. Rococoliteratuur (2e helft 18e eeuw)

Terminologie

Rococo = weelderige ornamentvorm (rocaillesculptuur), ook Louis XV -stijl genoemd (interieur). Rococo is op enkele punten verwant met maniërisme en barok: beklemtonen virtuoze en sierlijke. Verschil met barok: wil publiek zich aangenaam laten voelen; barok wil mensen zich klein laten voelen.

Literaire kenmerken en vertegenwoordigers

  • Thematisch
    • Hedonisme: barokke welttheater wordt een profane theaterwelt; In de barok is theater de enscenering van religieuze of metafysische krachten die de wereld beheersen, alledaagse wereld = kosmische machinerie. In de rococo is theater een 'kunstmatig paradijs': geen wereldtheater maar een prettige theaterwereld.
      Technieken om profane theaterwereld te scheppen: proloog in toneelstukken, sentimentele setting (cf. fêtes galantes uit schilderkunst; Bellman: De epistels van Fredman, 1770), anakreontische poëzie (ook verwant met fêtes galantes, onterechte verwijzing naar Anakreoon, vroeg-Grieks dichter; A. Pope: Pastorals, 1709)
    • Melancholie: grote onzekerheid ten aanzien van de vergankelijke wereld; Bellman, Wieland (Die Geschichte des Agathons, 1767: wordt eerste Bildungsroman genoemd), later ook Goethe.
      Plot: rijping hoofdpersonage: melancholie: eenzaamheid, enkel op jezelf aangewezen.
  • Generisch (genre)
    • Barok en classicisme: opteren voor grootse drama's (Lucifer) en grootse epische werken (Paradise Lost)
      Rococo: opteren voor kleinere genres (idylle, sprookje, novelle) ter verstrooiing van de luisteraar
    • Voorliefde voor melodrama (oorspr. enkel zang en muziek, meer affectief): uitgewerkte emoties (affectieve spanning, grote contrasten); P. Metastasio; theater met loges: wordt een artificieel gebeuren
    • Weerstand tegen klassieke genregrenzen, voorkeur voor genre mêlé; Pope: The rape of the lock (1712-14) (Gesandtkunstwerk: plastische en toegepaste kunsten)

  • Formeel: inventiviteit belangrijker dan imitatio, groter belang voor creativiteit
    • Versieringen in plastische kunsten en literatuur
    • Verstoring compositie in proza
    • Stijlfiguren → speels effect
    • Open vorm
    • multiperspectivisme: wisselende en verschillende vertelperspectieven.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen