Menu

Onderwijs in de Late Middeleeuwen en de Vroegmoderne Tijd

Deel dit artikel:

 Onderwijs was in de Middeleeuwen een zaak van en voor de geestelijkheid

  • kloosterscholen
  • kapittelscholen
  • enkel opleiding voor clerici
  • nauwelijks of geen onderwijs voor leken

 pas vanaf 12e E, met ontstaan vd steden en de groei van een nieuwe sociaal-economische orde:

  • oa nood aan kennis vh schrift voor handelaars
  • ontstaan v onderwijs voor niet-geestelijken

1) kleine scholen

  • instellingen voor basisonderwijs verbonden aan de parochie of op initiatief vd plaatselijke overheid  kinderen leren lezen en schrijven in volkstaal + rekenen
  • kinderen van alle leeftijden tesamen, kregen hoofdelijk les
  • school werd vaak gehouden bij de meester thuis, met nauwelijks of geen didactisch materiaal
  • een schoolmeester diende slechts datgene onder de knie te hebben wat hij zelf diende te onderwijzen

 echter wel een onberispelijke levenswandel !

2) Latijnse scholen

  • in stedelijke centra
  • vaak gegroeid uit kapittelscholen
  • lager en middelbaar onderwijs
  • eerste 3 vd 7 artes liberales: grammatica, dialectica en retorica

 zgn. Trivium: drievoudige weg voor de taal vd waarheid

  • humanisten waren zeer geïnteresseerd in het onderwijs, omwille van hun geloof in de maakbare mens
    • door het onderwijs kwam de cultuur ipv de natuur en menselijke vrijheid ipv fataliteit

 vanaf 1400: belangrijke hervormingen in het onderwijs

  • Johan Cele in de Latijnse School van Zwolle
    • scheiding van lager en middelbaar
    • opdeling Latijnse school in 8 klassen
    • hogere gespecialiseerde leraars
    • monitorensysteem waarbij oudere lln de jongere hielpen
    • geïnspireerd door de Moderne Devotie
  • 1599: ratio studiorum ingevoerd door de jezuïeten
    • uitgebreid opvoedingsplan
    • organisatie vd onderwijsinstellingen tot in de details uitgewerkt
    • nadruk op tucht, pietas en eloquentia
  • 16eE: schoolnet sterk uitgebreid
    • 2 op 3 parochies beschikken begin VMT over een kleine school
    • ongeveer elke grote of middelgrote stad had een Latijnse school
    • oprichting van armenscholen in de steden
    • zondagsscholen: arme kinderen die niet naar de dagschool gingen
    • zondags catechismusonderricht op het platteland

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen