Impact van de Reformaties
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Lees 827 keer
Middeleeuwse christelijke denkers
- celibaat en kuisheid als hoogste goed
- huwelijk als noodzakelijk kwaad voor voortplanting
- bescherming vd vrije partnerkeuze om machtspositie van families en clans te breken
protestantse hervormers
- verwerpen vh kloosterleven en het celibaat
- idealiseren vh huwelijk en de affectieve waarde ervan
+ maatschappelijk belang:
- ouderlijke toestemming
- publieke karakter vd huwelijksinzegening
- patriarchaal karakter vh gezin: mannelijk gezinshoofd = verantwoordelijk voor de moraliteit vd gezinsleden
moeten onvoorwaardelijk gehoorzamen
- spirituele gelijkheid van man en vrouw
- vrouwen en mannen uit alle sociale lagen moesten beschikken over basisgeletterdheid om zelf de Bijbel en catechismus te kunnen lezen
Contrareformatorische Katholieke Kerk
- kloosterleven blijf volwaardig alternatief voor het huwelijk
- Concilie van Trente : religieuze vrouwen dienden in gesloten kloostergemeenschappen te leven met minimaal contact met de buitenwereld (= enclosurebeweging )
- vrouwenkloosters moesten zo bakens van spiritualiteit en moraliteit worden
- Ursulinen: aanvankelijk zeer grote autonomie, moesten echter ook buigen voor Rome (bleven maatschappelijke rol spelen met hun kostscholen voor adellijke meisjes)
- Teresa van Avila: orde van karmelietessen volgens contrareformatorisch patroon : nadruk op armoede-ideaal (heilig verklaard kort na haar dood)
- Mary Ward: hevig gedwarsboomd door Rome bij haar te onafhankelijke poging om een actieve vrouwenorde naar vb vd jezuïeten op te richten