Menu

Het Renaissancedrama (16e eeuw)

Deel dit artikel:

A. Cultuurhistorische achtergrond

  • Voedingsbodem: Engeland en Spanje (zeer rijke gebieden)
  • Wortels in de volkscultuur: vernieuwingen komen van onder, ontstaat uit populaire cultuur van de steden.
    • Populaire religieuze traditie uit de ME (mysterie- en mirakelspelen) verder uitgewerkt; Spanje: autos sacramentales (stukken die liturgie opluisterden; groot succes)
    • ME profane straattoneel → eind 16e eeuw: volwaardig literair genre
    • Lope de Vega (1562-1635):
      - belangrijkste Spaanse renaissancedramaturg
      - biografisch: Latijnse school, militair (val v Armada), opgegroeid in Madrid (bloeiend, permanente toneelgroepen)
      - goed vertrouwd met 'mantel en degenstuk' (wreken van de mannelijke eer)
      - invloed uit populair burgerlijk theater
      - vermenging hoge en lage stijlregisters
      - nieuw genre van Comedia: volks + invloed uit Antieke Oudheid

Comedia

  • Thema: zeden upper middle class
  • Plot: liefde, eer, trouw
  • Veel handelingen, complexe plotontwikkeling, misverstanden, …
  • Psychologische tekening personages tot eenvoudig schema herleid
  • Happy end
  • Tragische elementen (huwelijksbedrog) vermengd met komische
  • Gracioso: figuur uit volkstheater, dienstknecht die bijdraagt tot intrige, fungeert als spiegel voor affaires burgerlijke protagonisten
  • Rol stedelijke instellingen:
    • Groei aantal toneelgroepen en auteurs (krijgen vaste plaats in grote steden)
    • Verhoogde status acteur (nog niet gerespecteerd)
    • Mecenaat: ondersteuning theatergroepen
    • Uitbouw (Londen: voor het eerst in stenen gebouw)

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen