Menu

Wat is een case study? | Betekenis en Definitie

Deel dit artikel:

Wat is een case study

Een case study wordt in het van Dale woordenboek verklaard als een ‘onderzoek aan de hand van een praktijkgeval’

In welke sector gebruiken we de klantcase als case study?

De case study als onderzoeksmiddel wordt gebruikt in tal van vakgebieden. Maatschappelijk werk en empirisch wetenschappelijk onderzoek zijn er maar twee van. In dit artikel willen we het echter hebben over een specifieke vorm van case study: de klantcase.

De klantcase wordt veel gebruikt in inbound marketing. In dit geval is de klant het voorwerp van ons wetenschappelijk onderzoek. Tijdens dit onderzoek wordt bekeken in hoeverre de klant tevreden is over het eindproduct of de diensten die hij of zij heeft aangekocht. Deze case study verloopt in verschillende stappen.

Ook een klantcase kunnen we het best beschrijven als een proces dat geleid heeft tot een aankoop, waarbij onderzocht wordt in hoeverre de klant tevreden is over het verloop van dit proces en de uiteindelijke aankoop. Het is duidelijk dat een dergelijke case study veel dieper gaat dan het neerpennen van een review op een reviewsite.

Bij de klant case worden verschillende stappen gezet en meerdere vragen gesteld. Hoe is de klant bij jouw bedrijf terechtgekomen? Wat was de aanleiding? Wat was de initiële de vraag? Hoe werd het eindproduct of de dienstverlening ervaren? In hoeverre werden de verwachtingen ingelost? Zijn er algemene opmerkingen?

De case study als vorm van marketing

Wie geïnteresseerd is in jouw producten of diensten, wil graag weten wat de ervaringen van je vorige klanten met jouw bedrijf zijn. Een review zegt wel iets, maar een case study gaat veel dieper. Het is een persoonlijk verhaal van een echte klant van vlees en bloed. Een goed uitgeschreven klantcase zegt meer dan een blits reclamespotje.

Andere voordelen van een case study

  • De bezoekers van je website krijgen een realistisch beeld van hoe jouw diensten in de praktijk worden aangeboden en hoe deze dienstverlening in de praktijk verloopt.
  • Een goede case study hoeft niet duur te zijn.
  • Potentiële klanten herkennen zich in de situatie van anderen met dezelfde of soortelijke vraag.
  • Verschillende klantcases op een zakelijke website geven aan voor welk soort bedrijven je werkt. Zo krijgen klanten een zicht op jouw expertise en ervaring.

Hoe bouw je een case study op?

Iedere case study of klantcase bestaat uit verschillende stappen. We zetten ze hieronder op een rij:

1. Doelgroeponderzoek

Als bedrijf heb je een bepaalde doelgroep voor ogen die je wilt aantrekken. Daarbij is het handig om even stil te staan bij je klantenbestand en te bekijken welke van je huidige klanten of vorige klanten relevant is voor deze doelgroep.

2. De keuze van de klant

Hier heb je twee mogelijkheden. Er zijn klanten van wie verwacht wordt dat ze voor jouw bedrijf kiezen. Vaak gaat het over een goede klant die zo tevreden is dat hij telkens weer terugkomt. Dat lijkt aanlokkelijk. Het is weliswaar een goed visitekaartje, maar het loont ook om je onderzoek te voeren naar een totaal andere type van klant. Als je kiest voor een klant die niemand had verwacht, maak je kans om nieuwe klanten binnen te halen die eerst niet aan je bedrijf zouden hebben gedacht.

3. Het klantinterview

Dit interview is cruciaal. Het verloopt meestal in een ongedwongen sfeer. Dit helpt om veel informatie te verkrijgen. Tegelijk moet je wel voldoende sturen om de informatie te krijgen die je nodig hebt voor de case study.

4. Klantbeschrijving

Dit kan in het kort gebeuren: een bedrijfsnaam, de sector, de werkzaamheden en de contactpersoon zijn vaak voldoende.

5. Het probleem van de klant

Hierbij is het belangrijk dat je een klantprobleem uitkiest dat herkenbaar is voor andere potentiële klanten.

6. Hoe heb je het probleem kunnen oplossen?

Je aanpak is cruciaal. De oplossing van iemands probleem en welke stappen daarin gezet worden.

7. Het resultaat

Een positief resultaat spreekt boekdelen. Als je het hard kunt maken aan de hand van cijfermaterialen, wordt het nog tastbaarder voor potentiële klanten.

Extra:

1. Maak gebruik van citaten

Zo laat je je klant zelf aan het woord. Echte commentaren van echte mensen werken het best en vallen positief op.

2. Laat je klant zijn case study beoordelen

Voor je een case study online zet, doe je er goed aan om je klant de case study te laten doorlezen. Zo krijg je iemands goedkeuring voor publicatie. Dat is alleen maar een vorm van respect.

3. Publicatie van je case study op verschillende media

Een case study publiceer je online op je zakelijke website of op sociale media. Quotes kun je gebruiken om door te linken en de aandacht te trekken op de cases.

Vergeet je klant niet te bedanken voor de medewerking!

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen