Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Fases vn crisisbehandeling

Fase

Kenmerken

1

Opsporing

De organisatie kijkt uit naar waarschuwingssignalen

2

Voorbereiding

De organisatie bemerkt de waarschuwingssignalen en bereidt plannen voor om de crisis te vermijden of plannen om met de crisis om te gaan zodra die optreedt

3

Insluiting

Stappen nemen om de lengte vd crisis of haar effecten te beperken

4

Herstel

Pogingen worden gedaan om terug te gaan naar de normale situatie

5

Leren

De organisatie evalueert de crisis om de negatieve uitwerkingen tegen te gaan en misschien mogelijke voordelen voor de toekomst in te zien

Lees meer...

Crisis-PR-management: De context

  • Hetgeen echt helpt bij een crisis is Issuemanagement: Als het bedrijf bezig is met issuemanagement tijdens en na een crisis (m.a.w. : altijd) kan het de crisis verzachten en misschien zelfs voorkomen dat de crisis een issue wordt. Daarbij moet het bedrijf snel en verantwoordelijk optreden. Men moet ook de meest relevante stakeholders verzekeren dat het bedrijf de omstandigheden weer onder controle heeft.
  • Wanneer de crisis dan echt doorbreekt, komt crisismanagementop de voorgrond. Dit is wanneer het bestaan en de continuïteit vh bedrijf worden bedreigd en als de situatie vraagt om ingrijpende maatregelen.
    • Enkele onderverdelingen door specialisten:

Volgens Seymour en Moor kan een crisis in 2 vormen voorkomen:

  • Cobra-symbool: voor de plotselinge crisis – is een ramp die plotseling toeslaat en het bedrijf compleet overvalt en het in een crisissituatie achterlaat.
  • Python-symbool: voor de sluipende crisis – is een verzameling issues die de onderneming 1 voor 1 besluipen en langzaam in de wurgreep nemen.

Volgens Sam Black:

Bekende onbekende: bevat ongelukjes die horen bij de aard vd organisatie en haar activiteiten=> vb. fabriceren of verwerken en de mogelijkheid v onvoorzien lozingen, bijv. als gevolg van fouten of ongelukken in de productie.

Onbekende onbekende: gebeurtenissen die niet voorspeld kunnen worden en die kunnen ontstaan door het gedrag v werknemers, externe gebeurtenissen of omstandigheden die onvoorspelbaar zijn.

Lerbinger categoriseerde 8 typen crises:

  • Natuurlijk: vb. Tsunami
  • Technologisch: vb. Mercedes auto had ontwerpfout en kantelde in stadaardtest
  • Confrontatie: vb. benzinestations v Shalle leden onder een consumentenboycot nadat het bedrijf een olieplatform wilde afzinken in zee.
  • Kwaadwilligheid: vb. geknoei met producten door privéburgers of door directe acties van bijv. dierenrechtenactivisten
  • Scheve managementwaarden: vb. baring banks werden opgedoekt na het gesjoemel van managers
  • Misleiding: vb. werknemers die werden misleid door directeuren die hun pensioenfondsen aanwendden voor de onderneming.
  • Wangedrag vh management: vb. geldverduistering
  • Business en economie: vb. economische crisis

Lees meer...

Crisis PR-management

Crisis is:

  • Een verstoring van de normale bedrijfsactiviteit
  • Onverwacht sterke vraag om informatie
  • Verrassing, gebrek aan informatie, snelle ontwikkeling v gebeurtenissen en een gebrek aan controle.
Lees meer...

Procesvorming v organisatiereputatie

Dit model richt zich op de relatie tussen de verschillende elementen: organisatiecultuur, corporate PR, organisatie-identiteit, organisatie-imago en organisatiereputatie.

Het model helpt ons begrijpen welk element v invloed is op andere elementen.

Dit model herinnert de communcatiemedewerkers aan de factoren die bijdragen aan het vormen van een reputatie

Krachten in de omgeving en sector:

  • Omgevingsfactoren: technologie, wetegevin, natuur,…
  • Sectorfactoren: type activiteit

ü Beïnvloeden: proces, verschillende stadia en feedback.

Feedback:

  • Onderzoek naar imago bij stakeholders
  • Kan ook informeel zijn
Lees meer...

Het ‘ijsberg-concept’

Bij een ijsberg is er een zichtbaar en een onzichtbaar gedeelte. Dit wordt vergeleken met cultuur en identiteit.

De opvallende elementen bevinden zich ‘boven water’. De elementen die moeilijker te bepalen zijn (vb. taboes,…) bevinden zich ‘onder water’.

Lees meer...

Persoonlijkheid en cultuur

Veel bedrijven gebruiken de organisatiecultuur om te kijken wat hun persoonlijkheid is.

Wat bepaalt de organisatiecultuur?: doelen, mission statement, en algemene strategie.

Hieruit kan men dan kijken hoe een organisatie zich naar voor brengt: Vb. Creatief,gedurfd,…

Men moet persoonlijkheid en cultuur niet verwarren:

  • Cultuur = het geheel aan waarden, normen en tradities dat heerst binnen een bedrijf.
  • De organisatiecultuur kan formeel/informeel zijn en niet/wel uitgesproken.

=> Vb. uitgesproken cultuur = Mission statement

Lees meer...

Identiteit vd organisatie

= Hoe een organisatie zichzelf ziet en hoe ze wil overkomen. Als organisatie probeert men hier zoveel mogelijk controle over te krijgen.

Identiteit ve bedrijf bestaat uit 3 elementen (volgens Birkgit en Stadlet):

1) Gedrag: symboliseert het totale gedrag vd organisatie=> vb. van CEO, receptionist,…

2) Symbolen: huisstijl, logo, gebouwen, bedrijfskleding

3) Communicatie: alles wat gecommuniceerd wordt=> vb. CC, pers, publicaties,…

Spanningsveld tussen identiteit en imago:

  • Stakeholders kunnen een verschillend beeld hebben v een organisatie
  • Imago en identiteit komen niet altijd overeen, het is de taak vd PR deze kloof te overbruggen.

Hoe?: door identiteit zo goed mogelijk te sturen en door onbedoelde actie/communicatie te verminderen

Lees meer...

Reputatie vd organisatie

= Het geheel aan beelden en indrukken dat de publieksgroepen over een organisatie hebben verzameld. => Op basis v deze beelden kunnen de publieksgroepen een mening vormen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen