Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Corporate public relations

Bij corporate kijkt men naar de organisatie in het geheel, niet naar de verschillende afdelingen.

Corporate PR: Men moet dit zien als een paraplu die de hele organisatie overspant. Ieder sector vd organisatie wordt er door beïnvloed. Corporate PR is een managementfunctie die zijn doel bereikt door het formuleren ve centrale boodschap die bedoeld is om duidelijk te maken en te beïnvloeden hoe iedereen in de organisatie handelt, communiceert,…

Corporate PR werkt proactief aan het opstellen en uitvoeren van strategieën die als doel hebben de kloof te verminderen tussen hoe de uiteenlopende interne en externe doelgroepen de organisatie zien. En ook hoe de organisatie wil gezien worden.

Lees meer...

Waarom maatschappelijk verantwoord zijn?

MVO levert een bijdrage aan het imago en de reputatie vh bedrijf:

  • Door de goede reputatie zijn anderen meer bereid het gezichtspunt vd organisatie serieus te nemen.
  • Een goede reputatie draagt bij aan de versterking v informatievoorziening vd organisatie aan de samenleving en verbetert daarom de middelen op alle gebied.
  • Een goede reputatie maakt het de organisatie makkelijker om werknemers te motiveren en te werven.
  • Een goede reputatie kan waarde toevoegen aan producten en dienste vd organisatie.
Lees meer...

Filantropie

= Menslievendheid, weldadigheid. Een filantroop is iemand die door weldadigheid het lot van zijn medemensen probeert te verzachten. Het is een manier om iets terug te doen voor de maatschappij.

Dit wordt meestal door grote industriële bedrijven gedaan: vb. donaties geven aan ziekenhuizen,…

Corporate filantropie: een manier om iets terug te geven aan de gemeenschap, de kwaliteit van leven voor de werknemers verbeteren en corporate citizenship (=goed burgerschap van de onderneming) uitoefenen.

Lees meer...

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (Corporate social responsibility)

Een vaak gebruikte managmentterm is Corporate social responsibility (CSR) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het gaat over de manier waarop organisaties hu relaties met stakeholders plannen en managen. MVO is een manier voor de onderneming om verantwoordelijkheid te dragen voor haar samenleving en stakeholders.

Impact ve bedrijf op de omgeving:

  • Niveau 1: basis => Belastingen betalen, de wet naleven, eerlijk handelen

  • Niveau 2: bedrijfsmatig => Minimaliseren van negatieve zaken: vb.overuren wegwerken.Handelen naar de geest vd wet: de wet naleven + voor zichzelf striktere norm opleggen.

  • Niveau 3: maatschappelijk => Verantwoordelijkheid voor een gezonde samenleving. Helpen wegnemen/verminderen v problemen in de maatschappij. Iets betekenen voor de maatschappij => Vb. lokale gemeenschap steunen.

!! Men moet wel een onderscheid maken tussen MVO en het steunen v goede doelen of filantropie.

Lees meer...

Professionalisering

3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.

Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.

Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.

Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.

Lees meer...

Professionalisering

3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.

Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.

Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.

Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.

Lees meer...

Rol vd theorie in de praktijk

Bedrijven vinden het belangrijker dat mensen veel theorie kennen

Adviesbureaus richten zich meer op praktische kennis

MAAR praktijkervaring blijft hoger gewaardeerd dan theoretische kennis

Lees meer...

Belangrijke vaardigheden PR-functionaris

In volgorde van belang:

1) Lees – en schrijfvaardigheden

2) Teamwork

3) Problemen oplossen

4) Analytisch denken

5) IT-vaardigheden

6) Onderzoeksvaardigheden

7) Gevoel voor cijfers

In het onderwijs worden deze vaardigheden ook belangrijker. Deze vaardigheden worden een integraal deel van benchmarking (= het onderling vergelijken van prestatie – en kwaliteitsniveaus)

De afgelopen 10 jaar is ook het onderwijs fel betrokken in het bepalen van deze vaardigheden. Dit heeft tot competentiegericht leren geleid.

Het begrip competentie heeft betrekking tot 3 soorten vaardigheden:

  • Cognitieve vaardigheden
  • Technische of ambachtelijke vaardigheden
  • Sociale of communicatieve vaardigheden

3.5 Rol vd theorie in de praktijk

Lees meer...

Wat mensen in PR doen: individuele beroepsoefenaars

Er zijn enorm veel benamingen voor PR-functies: PR/corparate communicatieconsultant, executive, manager, director,...

Normaal zijn er 3 categorieën:

  • Bij een organisatie: in dienst van een publiek/bedrijf/organisatie,…
  • Bij een adviesbureau: Bureau waar PR-mensen voor verschillende klanten werken.
  • Bij een freelancepraktijk: Bedrijf gaat een zelfs. persoon inhuren voor kleine opdrachten.

  • Verschillen tussen deze categorieën:
  • Bij een organisatie: organisatie grondig leren kennen, werken in brede reeks v PR-activiteiten, schrijven van huisblad, regelen van hoogstaande bezoeken,…

  • Bij een adviesbureau: werken voor veel accounts, wisselende klanten, veranderende omgeving, kan op specialistisch terrein werken zoals financiën of public affairs,…

Voorbeelden van wat mensen in de PR doen

PR-activiteit

Uitleg

Voorbeelden

Interne communicatie

Communicatie met mederwerkers

Interne nieuwsbrieven, intranet, veranderingsprocessen,…

Corporate PR

Communicatie namens de hele organisatie

Jaarverslagen conferenties, imago’s, ethische verklaringen,…

Mediarelaties

Communiceren met journalisten, specialisten, redacteurs, media, kranten, TV, radio, internet,…

Persberichten, videoberichten, persevenementen, interviews,…

Business to business

Communicatie met andere organisaties. Vb. leveranciers,…

Tentoonstellingen, handelsevenementen, nieuwsbrieven

Public Affairs

Communiceren met opinieleiders

Bijv. Politici

Presentaties, briefings, private meetings, toespraken in het openbaar

Relatie met de gemeenschap/ Maatsch. verantwoord ondernemen

Communicatie met plaatselijke gemeenschap, gekozen vertegenwoordigers, onderwijs,…

Tentoonstellingen, presentaties, brieven, vergaderingen, sportactiviteiten, sponsoring,…

Investors relations

Communiceren met financiële org.

Nieuwsbrieven, events, briefings,…

Strategische communicatie

Herkenning en analyse vd situatie, probleem en oplossingen zoeken

Onderzoeken, plannen en uitvoeren ve campagne om reputatie te verbeteren.

Issuemanagement

Monitoren van politieke, sociale, economische en technologische omgeving

Analyses en risico inschattingen maken van het effect op de organisatie

Crisismanagement

Heldere boodschappen communiceren in snel veranderende situatie of noodgeval

Omgaan met de media na een groot busongeluk

Copywriting

Commerciële teksten schrijven voor verschillende doelgroepen

Nieuwsbrieven, internetpagina’s, direct mails, persberichten, …

Middelproductie

Overzicht van drukwerk, mediaprocessen. Vaak met gebruike v nieuwe technologie

Folders, interne magazines, websites,…

Eventmanagement

Organisatie v events, tentoonstellingen,…

Jaarlijkse conferentie, perslancering,…

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen