Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Omgaan met de pers in de praktijk

  • Duidelijk afspreken wie er contact mag leggen met de pers, de moeilijkheid is hier: onverwachte vragen! => Hoe meer ervaring hoe beter dit lukt.

Bouwen aan een relatie: investeer in een goede medialijst, gun elke journalist een nieuwtje, wees behulpzaam: dat creëert opportuniteiten.

Lees meer...

Crisismanagementprincipes

Bepaling vh probleem: meest cruciale aspect

Centraliseer of controleer informatiestroom: nagaan naar waar je informatie gaat

Isoleer het crisisteam vh dagelijks bestuur: Creëer een nieuw team die de crisis moet aanpakken en behoud het dagelijks bestuur voor de normale activiteiten vd organisatie.

Stel een worst case – planningpositie vast: ook rekening houden met het slechtste geval.

Wees niet van 1 persoon afhankelijk: verspreid de taken

Weersta altijd het vechtersinstinct: Ga niet in vechtlust met media, andere bedrijven,…

Begrijp waarom de media er is: media is een handig instrument, bespeel dit

Communiceer persoonlijk: Vb. er is meer invloed wanneer de CEO aanwezig is.

Beheers het probleem: Beperk het probleem tot een zo klein mogelijk geografisch gebied.

Besef de waarde v kortetermijnopoffering: denk 2x na wanneer je een beslissing neemt.

Lees meer...

Kennis

Een bedrijf is beter voorbereid wanneer het weet wat de stakeholders vh product, het merk en vh bedrijf vinden.

Lees meer...

Crisisaudit

Eerste stap bij voorbereiding is uitvoeren v een onderzoek (=audit). Hierbij worden sleutelgebieden zoals marketing, werknemersrelaties, veiligheidsdeskundigen onderzocht. De resultaten v dit onderzoek geven de belangrijkste probleempunten weer.

Lees meer...

Praten met de media

5 C’s (!!):

  • Concern: bezorgdheid uiten.
  • Clarity: duidelijke informatie naar buiten brengen
  • Control: Controle houden, initiatief nemen, zelfzeker overkomen
  • Confidence: boodschap met vertrouwen brengen
  • Competence: inhoudelijk competentie tonen en weergeven, hoe zij als vertegenwoordigers vd organisatie de crisis zullen aanpakken.
Lees meer...

Communiceren tijdens een crisis

Communiceren tijdens een crisis is zeer belangrijk toch doen veel bedrijven het niet door verscheidene redenen:

  • De noodzaak om eerst alle feiten op een rij te zetten
  • De wens om paniek te vermijden
  • Er is geen woordvoerder=> schrik dat interview gaat mislukken
  • Ze weten niet hoe ze crisis gaan aanpakken
  • Hebben schrik om bepaalde informatie te openbaren
Lees meer...

Wat zijn werkelijke kosten v een crisis?

Buiten de schade aan reputatie zijn er ook ‘werkelijke’ kosten zoals:

  • Afleiding vh management: tijdens crisis heeft het management geen tijd vr het dagelijks bestuur, wnt wanneer er n crisis toeslaat moet het management n crisis runnen!
  • Bezorgdheid v werknemers: Veel bedrijven communiceren te weinig met hun werknemers is crisis, zo verliezen ze eigenlijk gemotiveerde helpers tijdens de crisis.
  • Politieke reactie: er ontstaat politieke druk vd overheid.
  • Wettelijke acties: Tijdens een crisis durven mensen een bedrijf nog sneller aanklagen.
  • Klantenreacties: Klanten zijn vergevingsgezind, tenzij je niet genoeg communiceert!
  • Marktvertrouwen en reputatie: De belangrijkste kostenpost, heel belangrijk!
Lees meer...

Waar komen crises vandaan?

Kunnen overal ontstaan, maar meer als 50% treedt op bij voedsel, drank en medicijnen.

Vaak ontstaan een crisis doordaat de verkeerde persoon de verkeerde info vast krijgt.

In de huidige samenleving (technologie) gebeurt het al sneller dat deze info vrijkomt.

Of de informatie komt van een insider. Zo ontstaan 25% vd crises. (geruchten)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen