Doel van de voorlichting
- Gepubliceerd in Marketing
Informeren: kennisvermeerdering ten voordele vd ontvanger=> vb infomeren ivm vuilnisophaling.
Sensibiliseren: beïnvloeden v gedrag, opinie en houding=> vb iemand motiveren om te stoppen met roken.
Informeren: kennisvermeerdering ten voordele vd ontvanger=> vb infomeren ivm vuilnisophaling.
Sensibiliseren: beïnvloeden v gedrag, opinie en houding=> vb iemand motiveren om te stoppen met roken.
Massamediale voorlichting: voorlichting via de klassieke massamedia, niemand wordt uitgesloten.
Interpersoonlijke voorlichting: voorlichting face-to-face of in groep.
Rationeel-empirische strategie: deze strategie gaat ervan uit dat de doelgroep bereid is om zich door te voorlichtingscampagne te laten beïnvloeden in zijn gedrag, houding en kennis. Dit vooral omdat hij het nut ervan inziet. Vooral informatieve voorlichting (bijv. gordel dragen)
1) Bewustmaking
2) Kennis
3) Mening
4) houding
5) gedrag
6) sociale verandering
Microvoorlichting: onder 4 ogen, face-to-face communicatie,…
Mesovoorlichting: voorlichting voor een beperkte groep: buurt, school, bedrijf,…
Macrovoorlichting: niemand wordt uitgesloten
Actieve voorlichting: Voorlichtingsinstantie zet de voorlichtingscampagne spontaan in gang.
Passieve voorlichting: Aan de voorlichtingscampagne gaat een vraag vooraf.
Het is een vorm van massacommunicatie met de intentie tot beïnvloeding, de intentie om het gedrag, de houding, de mening v mensen te veranderen. Hoofdzakelijk steunend op kennisvermeerdering en het belang vd voorgelichte staat centraal.