Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Doel van de voorlichting

Informeren: kennisvermeerdering ten voordele vd ontvanger=> vb infomeren ivm vuilnisophaling.

Sensibiliseren: beïnvloeden v gedrag, opinie en houding=> vb iemand motiveren om te stoppen met roken.

Lees meer...

Indeling volgens strategie

Rationeel-empirische strategie: deze strategie gaat ervan uit dat de doelgroep bereid is om zich door te voorlichtingscampagne te laten beïnvloeden in zijn gedrag, houding en kennis. Dit vooral omdat hij het nut ervan inziet. Vooral informatieve voorlichting (bijv. gordel dragen)

Lees meer...

Volgens de gerichtheid

  • Interne voorlichting: richt zich op personen de organisatie: vb. studenten
  • Externe voorlichting: rich zich op personen buiten organisatie: vb. toekomstige studenten.
  • Neerwaartse voorlichting: gaat uit van voorlichtingsinstantie en richt zich op de bevolking.
  • Opwaartse voorlichting: bevolking geeft signalen aan het bestuur. De overheid leert hieruit en zal daardoor bepaalde maatregelen treffen vb. Witte mars, Dag van nationale rouw,…
Lees meer...

Volgens de omvang vd doelgroep

Microvoorlichting: onder 4 ogen, face-to-face communicatie,…

Mesovoorlichting: voorlichting voor een beperkte groep: buurt, school, bedrijf,…

Macrovoorlichting: niemand wordt uitgesloten

Lees meer...

Volgens het initiatief

Actieve voorlichting: Voorlichtingsinstantie zet de voorlichtingscampagne spontaan in gang.

Passieve voorlichting: Aan de voorlichtingscampagne gaat een vraag vooraf.

Lees meer...

ndeling volgens terreinen

  • Overheidsvoorlichting: federaal, gemeenschappen, provincies, gemeentes,…
  • Gezondheidsvoorlichting: Voorbehoedsmiddelen, kanker,…
  • Consumentenvoorlichting: testaankoop
  • Milieuvoorlichting: gat in ozonlaag, vervuiling,…
  • Energievoorlichting
  • Verkeersvoorlichting: BOB, gordel, fluovesten,…
  • Misdaadvoorlichting
  • Voorlichting v studiekeuze
  • Economische voorlichting: budget, belastingen en bedrijfskunde,…
Lees meer...

Definitie

Het is een vorm van massacommunicatie met de intentie tot beïnvloeding, de intentie om het gedrag, de houding, de mening v mensen te veranderen. Hoofdzakelijk steunend op kennisvermeerdering en het belang vd voorgelichte staat centraal.

Lees meer...

Hoe de pers benaderen:

  • Telefoon: tweerichtingsverkeer, onaangekondigd, snel, onvoorbereid,…
  • Persinterview:Artikel nalezen kan maar er is geen recht, Off the record bestaat niet
    • Q&A (vraag en antwoordenlijst): inhoudelijke voorbereiding, maken als je een persbericht moet geven. Probeer te voorspellen wat ze gaan vragen.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen