Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Managementfilosofie van een bedrijf.

= de leidraad voor alles wat binnen het bedrijf wordt gedaan en besloten.

Twee groepen

- intern: het eigen functioneren van het bedrijf cruciaal

- extern gericht: sleutel tot het succes buiten het bedrijf.

In praktijk 4 groepen

Lees meer...

Klantwaarde, klanttevredenheid en kwaliteit.

Bedrijven gebruiken schaarse middelen om hun producten te produceren

 Klanten waarderen de goederen door ze te kopen.

Groot assortiment producten

 Hoe kiezen ?

 baseren zich op waardeperceptie

Klantwaarde = customer value

= het nut dat een klant ontleent aan het kopen, gebruiken en bezitten van dat product.

Totale prijs = productiekost + marketingkost + overige verkrijgingkosten.

Wanneer is nu een ruiltransactie voor beide partijen – aanbieder en vrager – interessant?

Als de aanbieder een voldoende winstmarge realiseert en als er voor de klant een aanzienlijke klantwaarde overblijft.

Klanttevredenheid

- afhankelijk van de verwachtingen van de klant vooraf van het product had.

- prestaties van het product ≠ de verwachtingen van de klant

 ontevreden. (ook andersom)

Tevreden klanten

- doen herhalingsaankopen

- vertellen erover : mond aan mond reclame

Lees meer...

Wat is marketing deel 2

Vroeger: het product centraal.

Nu: de klant en zijn behoeften

= is klanten begrijpen en ze tevreden stellen en dit beter doen dan de concurrentie.

≠ verkopen en reclame maken.

≠ gaat niet om het maken van producten,

= het bieden van een oplossing die beantwoordt aan de wensen en noden van de klanten.

Lees meer...

Visie en opdrachten externe overheidscommunicatie

Visie: Het vertrouwen van onze burgers in het land en zijn democratische instellingen vergroten in binnen – en buitenland.

Krachtlijnen:

1) Informatie is een recht vd burger en een plicht vd overheid: overheid doorzichtiger maken.

2) Overheidscommunicatie maakt een integraal deel uit vh federaal beleid.

3) Overheidscomm is een open, transparante en actieve tweerichtingscomm met doelgroepen: Er is een duidelijke doelgroepencommunicatie, Per doelgroep is er een mediamix uitgewerkt

4) Communicatieboodschap is neutraal en feitelijk: niet politiek getint dus, neutraal.

5) Overheidscommunicatie is continu over nieuwe én bestaande maatregelen: er is een continue informatiebehoefte bij de burger.

Communicatiestrategie:

  • Voor specifieke, zwakkere ,doelgroepen

Vb. blinden, gehandicapten, ouderen,…

Men moet rekening houden met: het feit dat 50% vd bevolking nog niet online is, dat er nog steeds analfabetisme voorkomt, kansarmen een grotere behoefte hebben aan info.

  • Proactieve en responsieve informatie
    • Proactief: vb. voorlichtingscampagnes, brochures, teksten op internet,…
    • Responsief: op vraag v publiek vb. via mail, telefoon, brief,…
  • Communicatie – en actieplannen
    • Communicatiemiddelen
      • Continu: website, callcenter, internetsites FOD’s
      • Ad hoc (occiasioneel): e-zines, nieuwsbrieven, campagnes met algemeen bereik, doelgroepcampagnes, folders, beurzen,…
Lees meer...

Vlaamse Infolijn 1700

= Centraal punt voor alle interactie met de overheid.

Diensverlening aan burgers, (bedrijven en oranisaties):

  • Wegwijsinfo: Wie is bevoegd voor bouwvergunningen? …
  • Eerstelijninformatie:Wanneer heb ik recht op een hursbsidie?... Het is objectieve niet dossiersgebonden informatie.
  • Actualiteitsinformatie: Vragen ivm actuele gebeurtenissen of feiten ivm de bevoegdheiddomeinen vd Vlaamse overheid.
  • Statusinformatie dossiers:Dossiers opvragen ivm onroerende voorheffing, studietoelage
Lees meer...

Overheidsvoorlichting

Actieve openbaarheid: houdt in dat de overheden op een systematische manier de burgers informeren over het gevoerde beleid.

Passieve openbaarheid: houdt in dat de burgers zelf mogen verzoeken bepaalde bestuursdocumenten te zien.

De Directie Externe Communicatie: helpt de algemene communicatiestrategie vd federale overheid bepalen.

Kortom : vereniging voor overheidscommunicatie die kennis rond overheidscommunicatie bundelt en uitwisselt. Ze organiseren ook activiteiten (vb studiedagen, bedrijfsbezoeken,…) Ze hebben effectieve ledern, geassocieerde leden en aspirant leden.

Lees meer...

Eigenheid van voorlichting

Het ontbreken van markt – en onderzoeksgegevens bij non-profit organisaties.

Vaak ligt het publiek niet wakker van de onderwerpen v non – profit campagnes. Gedragsverandering wordt dus moeilijk.

Soms wordt van het publiek gevraagd een bocht van 180° te maken: vb roker doen stoppen.

De onderwerpen zijn vaak erg complex: vb. gezondheidsvoorlichting.

Er wordt vaak aan het publiek gevraagd om gedragsverandering te doen die ten goede komt aan de hele bevolking maar die je als individu geen onmiddellijk voordeel oplevert.

Lees meer...

Taken vd voorlichter

Passieve informatietaak: informatie ter beschikking houden en publiek toegankelijk maken voor wie geïnteresseerd is. => vb. via brochure of website.

Actieve informatietaak: informatie actief aanreiken bij de publieksgroepen: vb. Jamie Oliver.

Sensibiliserende taak: rond algemene of specifieke thema’s sensibiliseren met de bedoeling om het publiek een andere houding te geven.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen