Menu

The History of Clinical Psychology and the Development of Psychoanalysis

1896: Klinische psychologie werd een onderdeel van psychologie

Als heksen/gekken niet werden vervolgd, werden mentaal zieken voor de 19e eeuw behandeld als

criminelen en opgesloten. In 1330 werd een klooster (St. Mary of Bethlehem) het eerste

instituut voor mentaal zieken in Engeland. De omstandigheden daar waren

verschrikkelijk. Tot aan de 20ste eeuw, dacht men dat physical illnesses werden

veroorzaakt door ongeregeldheden door ’t bloed. Daarom werd bloed verwijderd door

bloedzuigers of door snijden in aders. Benjamin Rush (1745-1813), de vader v/d

Amerikaanse psychiatrie, was een voorstander van “bloodletting”.

Lees meer...

Kurt Lewin (1890-1947) heel belangrijk

Lewin werd beïnvloed door de Gestalt Psychologie toen hij gewond het leger verlaatte in

1918. Hij paste het practischer toe door onderzoek te doen naar Frederick Winslow

Taylor, de grondlegger van het Scientific Management, optimalisatie en productiviteit

moet worden nagestreeft. Hij was fel tegenstander en zei: ‘Man does not live to produce,

man produces to live.’

Lewin bedacht dat het gedrag van een individu een functie is van een persoon (P) in

interactie met zijn omgeving (E). Hij vond dat iedereen bewoog in zijn eigen life space,

iedereen beweegt binnen zijn eigen ruimte. Lewin beeldde alles uit in visuele concepten.

Hij maakte een eivormig concept over zijn term life spaces. Ook al wordt hij niet door

iedereen geloofd, hij schijnt erg enthousiast over zijn ideeën te zijn.

Hij bouwt een systeem van vectoren, waarbij je een aantrekkende (positieve) vector hebt

en een ontwijkende (negatieve) vector. Hij beschouwt alle keuzeproblemen op een

vectormanier. Je wordt aangetrokken door een positieve kracht en je ontwijkt door angst

of negatieve kracht.

Lewin at the University of Iowa 239

Hier doet hij onderzoek naar het toekennen van medailles aan soldaten, de effecten van

stress op een kind (dedifferentiation hypothesis, waarbij een kind onder stress zich meer

primitief gaat gedragen) en autocratie (Hitler, het effect van een autocratisch leider op

een groep en het effect van democratie op een autocratische groep; democratie moet je

leren, autocratie word je opgelegd).

Hij gaat weer action research in een industriële setting doen vanaf 1939, hij onderzoekt

mensen en vindt dat ze meer gelukkig zijn met hun werk als ze er goed in zijn.

Hierna gaat hij sterk op in onderzoek naar psychologische effecten achter sociaalpolitieke

problemen, hij zet het SPSSI op en start een Research Center for Group Dynamics, waar

hij erg veel onderzoek doet naar Group think en andere dynamische groepsprocessen.

Hierna zet hij het Commission on Community Interrelations op (CCI), om discriminatie en

anti-raciale bewegingen te onderzoeken/tegen tegaan. Dit wordt voornamelijk

veroorzaakt door zijn Joodse afkomst (moeder stierf in concentratiekamp en Kurt werd

vroeger al erg benadeeld door zijn afkomst.)

Na zijn dood in 1947, werd hij geciteerd als de experimentalist en samen met Freud als

grootste psycholoog allertijden gezien.

Lees meer...

Wolfgang Köhler (1887-1967) belangrijk

Köhler heeft zijn Ph.D, bij Stumpf ontvangen. Köhler deed onderzoek naar het leren bij

primaten. Hij ontwikkelde het ‘detour problem’ waarbij een aap om een bepaalde barrière

moet om zijn voedsel te krijgen. In zijn mening stond hij lijnrecht tegenover de

functionalist Thorndike, die geloofde in Trial-and-error en Stimulus-Respons. Köhler

geloofde in insight learning.

Lees meer...

Wertheimer

Sommige kinderen realiseerden

zich dat als ze de figuur 45 graden draaiden, ze de methode die ze geleerd hadden

konden gebruiken. Vele anderen waren niet zo flexibel en raakten in de war, en

protesteerden dat het probleem niet eerlijk was, omdat ze nog nooit zo’n figuur hadden

gezien. Ze probeerden de methode toe te passen die ze geleerd hadden maar waren

onzeker over wat de basis van de figuur was.

Wertheimer geloofde dat het falen van de kinderen de inadequaatheid van de

leermethode liet zien. Hij suggereerde dat ze de kinderen moesten leren om de relatie

tussen de delen van het parallellogram te zien, om het te zien als een gestalt, en

productief te denken.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen