bespreek de rol van sociale media (zie het voorbeeld van Goodreads op de slides) voor de literatuurkritiek en het literatuuronderwijs.
- Gepubliceerd in Geschiedenis
- Reageer als eerste!
Literatuuronderwijs en sociale media zijn normaal tegenovergestelde begrippen maar nu overlappen ze elkaar. Bij literatuuronderwijs zijn er heel wat verwachtingen ten aanzien van de leerkracht. Er zijn standaarden die moeten gehaald worden en daarom is het moeilijk voor de leerkracht om te kijken wat literatuuronderwijs betekent voor de leerlingen en hoe we deze zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. In ‘the Wire’ zie je een wiskundeleerkracht die geen enkel kind wil achter laten zijn. Zijn leerlingen doen het vaak niet goed in taal en wiskunde en daarom geeft hij ook bijlessen taal. Hij leert ze ook hoe ze moeten antwoorden op een examen en brengt zo ‘teaching to the test’. Er heerst algemeen in het literatuuronderwijs een standaardisering over antwoorden die moeten gegeven worden, desinteresse, een leraargestuurde visie en een éénrichtingsverkeer.
Er moet literatuuronderwijs komen in informele settings. Je gaat lezen buiten het klaslokaal en kijken hoe dit onze manier van lezen en kijken naar literatuur beïnvloedt. Er is veel scepsis over het gedrag en leesgedrag van de jongeren en men schrijft over de dood van literatuur. We moeten in vraag stellen hoe sociale media zoals internet, cyberspace, boekenclubs, enz het schrijven van fictie zal beïnvloeden. Toch ziet men dat jongeren vaak nog zeer aandachtig lezen maar dat ze dit naast hun vele andere vrijetijdsbestedingen moeten doen.
Een voorlopige conclusie is dat er een mix komt van oud en nieuw en dat literatuur dus verschilt van digitalisering. Er is nu ook aandacht voor het niet formele en de sociale aspecten van het lezen zoals discussie en kritiek. Sociale media en leesplatformen. Het sociale van sociale media is niet nieuw want vroeger werden brieven ook al ‘geshared’. De massamedia heeft dit eigenlijk verandert want deze is een éénrichtingsverkeer. Door sociale media is de kijker in staat om een eigen mening te geven. Sociale media gaat zich vaak focussen op literatuur en ze willen hiervan elk de eigenheid behouden. Een platform wil gebruikers lokken via promotiemateriaal. Copia is een discussieplatform over boeken. Booth zegt dat boeken gericht zijn op gezelschap.
Experimenten in de lerarenopleiding kijken wat mogelijk is in het platform en of je eigen ervaringen kan delen. Indien men een boek bespreekt, selecteert men fragmenten en discussieert men dan hierover. Het probleem hierbij is het copyright. Je geeft via BookGlutton in 900 karakters commentaar en kiest dan met wie je het deelt. Het probleem hierbij is dat aanpassingen niet altijd verder gedeeld worden en zo worden fragmenten dan gedefragmenteerd.
Goodreads zijn wereldwijde netwerken van mensen die boeken bespreken. Ze geven ook suggesties van wat je nog kan lezen, inspelend op jouw interesses. In 2012 ging men hierbinnen een groep discussiëren, zowel om te werken rond literaturen en in de klas. Men maakt hierna dan ook een reflectie rond het gebruik van goodreads. Het kan de vorm aannemen van een virtuele inventaris van boeken die je al hebt gelezen voor persoonlijk gebruik. Lezen is door
Goodreads niet meer geïsoleerd maar tastbaar en gedefinieerd. Je kan het boek tussentijdse evaluaties geen en je identiteit uiten. De kennis die leerlingen vergaren via social reading sites zoals Goodreads, moet de tijd die je erin investeert overwegen. Soms kun je bijvoorbeeld ook een boek herlezen, doordat je er op een site zoals deze nieuwe visies op hebt gekregen via discussies.
Goodreads zal niet alle kinderen die niet graag lezen, aanzetten tot lezen. Sommigen vinden de site ook heel onoverzichtelijk en er is te weinig structuur. Men wijkt soms ook af van het onderwerp. Hierdoor kunnen leerlingen verdwaalt raken in het labyrint van literatuur. Tenzij we zelf een leidraad opstellen zoals bv leeslijst. Een voordeel is dat literatuur en leesverslagen plaatsvinden in een sociale context, die discussie oproept. Het gaat dus niet louter om het verdienen van punten en leerlingen worden zinvol. Bijkomende deelvragen: hoe verandert het gesprek over boeken in vergelijking met traditionele kritiek in kranten en tijdschriften? Hoe verandert de kwaliteit ? Wat zijn de voor- en nadelen?