Menu

Geloof in een rechtvaardige wereld (Lerner)

= impliciete assumptie van mensen dat iedereen krijgt wat hij/zij verdient en dat iedereen verdient wat hij/zij krijgt

= ook een verklaring waarom we zo aangegrepen worden door verhalen waar die “regel” doorbroken wordt: het onverwachtte succes leidt tot argwaan, het onrechtvaardige verlies geeft medeleven

Geen onschuldige attributie:

  • Slachtoffers achten we vaak (ten dele) schuldig:

Het verkrachtingsslachtoffer heeft het uitgelokt

De storm-schade lijder had maar volledig verzekerd moeten zijn

  • We hebben een zeker sympathie voor mensen die het recht in eigen handen nemen bv. De “rechtvaardige” agressie ten aanzien van pedofiel

Lees meer...

Onrealistisch optimisme (Weinstein)

= vorm van defensieve attributie waarbij we denken dat de kans dat wij iets positiefs zullen meemaken groter is dan voor anderen, en de kans dat ons iets negatiefs zal overkomen kleiner is dan voor anderen.

Bv. De kans om een auto-ongeluk mee te maken, kans om met onderscheiding af te studeren,…

“Onrealistisch”: de meeste mensen schatten hun kansen gunstiger in dan de kansen van de meeste anderen.

MAAR niet zo bij iedereen.. betere term is comparatief optimisme

(= defensieve attributie: vermijdt gevoelens van machteloosheid en geeft dynamiek en vooruitzichten aan leven)

Toch niet geheel schadeloos: het vertekent ook de risicoperceptie

  • Perceptie van risico op borstkanker bij vrouwen
  • Inschatting genetische risico’s voor nageslacht
  • Inschatting SOA risico binnen risico-groepn

Verklaring hiervoor: via perceptuele saliëntie: eigen gedrag duidelijker dan gedrag van anderen. Zelfs als we proportioneel minder moeite doen, dan nog is er in absolute aantallen vaak meer informatie over eigen preventief gedrag dan over preventief gedrag van anderen.

Gerelateerde bevindingen:

  • “Third person effect”: we denken dat nieuwsberichten en preventiecampagnes meer gericht zijn op anderen dan op onszelf
  • We denken dat we beter dan anderen zijn in het uitvoeren van taken
  • We denken dat we meer controle hebben dan anderen op mogelijke toekomstige gebeurtenissen
  • We achten de leden van onze eigen “groep” beter dan die van de “andere groep”

Lees meer...

Zelfdienende attributies

= verklaringen van eigen successen toeschrijven aan interne, dispositionele factoren en verklaringen van eigen mislukkingen toeschrijven aan externe, situationele factoren.

(We willen ons eigen gedrag verklaren door naar de situatie te kijken maar als we succes boeken willen we de eer graag zelf opstrijken en het niet wijten aan de situatie)

Voorbeeld sport: winnen  te wijten aan interne factoren (goede speler)
verliezen  te wijten aan externe factoren

Onderzoek Roesch & Amirkhan

  • Onderzoeksvraag: wie is meer geneigd om zelfverdienende attributies te maken?
  • Resultaten: vooral bij minder ervaren atleten, sterk getalenteerde atleten en atleten uit de solo sporten zien we dat.

Waarom maken we zelfdienende attributies?

  • Zelf-waardering in stand houden, zelfs als we daar de realiteit voor verdraaien
  • “Impression management”: onszelf ten aanzien van anderen beter voordoen dan we zijn (maar ook voor onszelf doen we dat soms)
  • Beschikbare informatie: veel informatie over onszelf om slecht presteren extern te verklaren of goed presteren intern te verklaren (zelfs als dat objectief niet opgaat)

Voorbeelden: onrealistisch optimisme en defensieve attributies (=verklaringen voor gedrag waarmee we gevoelens van kwetsbaarheid en sterfelijkheid trachten te vermijden)

Lees meer...

Verschil tussen actor/observator

  • De fundamentele attributiefout is oneerlijk:

Als het op ons eigen gedrag aankomt, dan kijken we wel naar de situatie om ons gedrag te verklaren (bv.stress)

Als we het gedrag van andere gaan verklaren, kijken we enkel naar de persoonlijkheid van de persoon (bv. Hij moet wel een kwaadaardig persoon zijn als hij zo uitvalt)

Hetzelfde gedrag kan dus interne en externe attributies uitlokken (= VERSCHIL TUSSEN ACTOR EN OBSERVATOR)

verklaring voor het verschil tss actor & observator

  • Perceptuele saillantie: we hebben zelf voornamelijk aandacht voor onze omgeving, en niet voor onszelf. Wat voor ons perceptueel saillant is dat zijn de andere mensen, objecten en de gebeurtenissen die plaatsvinden. We besteden niet zo veel aandacht aan onszelf. Dus als de actor en observator dan nadenken over de oorzaken van bepaald gedrag, zal de actor eerder geneigd zijn te kijken naar de situatie en de observator vooral naar de actor.
  • Beschikbaarheid aan informatie: actoren hebben meer informatie over zichzelf dan waarnemers. Ze weten hoe ze zich in de loop der jaren hebben gedragen, wat hen die morgen is overkomen. Ze zijn zich veel meer bewust van de consistentie en distinctie van hun gedrag dan de waarnemers, ze hebben meer informatie.
Lees meer...

Onze intuïtieve opvattingen over de correspondence bias

Begrijpt het individu dat anderen een attributiefout maken over zijn/haar gedrag?

Uit onderzoek blijkt: JA

Spotlight effect:

We gaan ervan uit dat onze gedragingen voor anderen meer opvallen dan wat objectief het geval is (meer schaamte dan nodig)

Onderzoek Gilovich et al.

Inhoud: men moest zichzelf en anderen beoordelen in verband met de gemiddelde verschijning (ziet persoon x er beter of slechter uit dan anders en hoe denken de mensen over mij?)

Resultaat: overschatting, ze dachten dat iedereen had opgemerkt dat hij/zij vettig haar had, wat het geval niet was.

Lees meer...

Het tweeledige proces van attributies maken (two-step model)

= het tweestappenmodel van het proces van attributie

1) Interne attributie: we gaan ervan uit dat iemands gedrag het gevolg is van iets in die persoon.

2) we proberen deze attributie aan te passen door te kijken naar de situatie waarin diegene zich bevond.  die correctie is vaak onvoldoende

  • Vooral de aanpassing van het anker is een bewust proces, de ankering gebeurt eerder automatisch. Wanneer we tijd en motivatie hebben en de energie investeren, dan proberen we aan te passen. Als tijd, motivatie en/of energie ontbreken dan is er geen aanpassing. Dan is de aanpassing afwezig en slaan we de tweede stap vaak over. Hierdoor krijgen we extreem interne attributie
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen