Menu

Deprivatie bij kinderen

Wat voor kind van belang is, is dat het consistente relaties kan opbouwen waarbinnen het zich emotioneel kan hechten aan anderen, een echte persoonlijke band mee kan aanknopen.
 Niet noodzakelijk moeder!!

= vorming in eerste levensjaren van stabiele, emotioneel zeer hechte relaties met andere mensen is onmisbaar
Zo niet, KT & LT gevolgen:

- Kinderen tussen 6maanden en 4 jaar lijden onder ziekenhuisopname. Wanneer moeder bij kind blijft gedurende ziekenhuisverblijf is er geen enkel teken van ontreddering (KT)

- Kinderen zonder stabiele, emotioneel hechte relaties in eerste levensjaren vertonen later achterstand in hun taal- en intellectuele ontwikkeling + moeilijker om duurzame relaties aan te gaan met anderen (LT)

Lees meer...

Gehechtheid en verlies

Als de verhouding moeder/kind verstoord wordt, kan dit ernstige gevolgen hebben volgens onderzoek.
 kinderen zonder hechte, liefdevolle relatie met moeder kunnen
persoonlijkheidsstoornissen krijgen

Psycholoog Bowbly had een theorie rond “moederlijke deprivatie”
Onderzoek: Kinderen waarvan de moeder kort na geboorte stierf hadden angsten
die invloed hebben op persoonlijkheidsontwikkeling !

Harry Harlow had i.v.m. deze materie enkele interessante onderzoeken gedaan.
Twee voorbeelden:

(1) - Bevestigde dat apen die vanaf hun eerste levensmaanden geïsoleerd opgroeiden, later onaangepast gedrag vertoonden, waren angstig in contact met soortgenoten.
- Stelde vast dat apen opgevoed onder leeftijdsgenoten, maar gescheiden van moeder, niet dezelfde stoornissen kregen.
 Niet zozeer contact met moeder van belang, maar wel de gehechtheid aan soortgenoten in het algemeen

(2) – Jonge aapjes van hun moeder weggenomen en bij andere ‘nepmoeder’ gezet met spenen aan. Kind had voorkeur aan zachte aap, maar als het honger had, ging hij eten bij de harde ijzeren aap.

Lees meer...

Mildred Parten over ontwikkeling van spelvormen

Groot deel van kind bestaat uit spelen. Aanvankelijk alleen, maar het zal almaar meer anderen er bij willen betrekken. Het zal allerlei nieuwe vaardigheden willen uitproberen en gedrag van ouderen willen imiteren…:

1) Eerst speelt kind volledig alleen
= solitaire spelen

2) Kinderen bootsen na wat andere kinderen doen, en pakken zelfs eventueel speelgoed af van de ander
= parallelle spelen

3) Ieder kind doet nog steeds wat hij/zij verkiest, maar reageert toch al op wat anderen doen. Spelen al min of meer samen
= associative play

4) Kinderen gaan echt samenwerken en dingen afspreken (bv. Moedertje &vaderke)
= cooperative play

Lees meer...

De ontwikkeling van sociale responsen

Vanaf 1 jaar
: verhouding tussen kind en verzorgers verandert aanzienlijk
 kind begint te spreken, rechtop te staan, …

Vanaf 2 à 3 jaar
: toenemende capaciteit om interacties en emoties van andere personen te verstaan
: plagen broer/zus/ouders
: tonen zich angstig of verdrietig als ouders onderling ruzie maken
: als de meest ontredderde ouder weent willen ze deze knuffelen

Lees meer...

Leerperiode voor de moeder

Moeder gaat reacties van het kind op een eigen manier interpreteren en er op gepaste manier op reageren

 Wijze waarop ze deze gedragingen interpreteert
= zeer belangrijk voor verdere ontwikkeling van de interactie!

 Moeders projecteren vaak eigen kenmerken op baby

 Primaire verhouding tussen moeder en kind
= emotionele verhouding
= de eerste complexe sociale leerprocessen vinden hierin plaats

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen