- Begrip opvoeding was in middeleeuwen onbekend
Tegenwoordige samenleving: sterk afhankelijk van opvoedingssysteem
- Onze wereld is geobsedeerd door morele, lichamelijke en seksuele problemen van kind
Middeleeuwse beschaving kende dergelijke zorg niet, want ze zag geen
problemen - Middeleeuwen: kinderen mengden zich onder volwassenen zodra ze de gangbare hulp van moeder/opvoedster niet meer nodig hadden
Kinderen werden zonder overgang in grote volwassen gemeenschap
opgenomen en deelden met jong en oud het dagelijkse werk en spel
ð Begin van nieuwe tijd
: Ingrijpende gebeurtenis
: Nieuwe opvatting; kind is nog niet rijp genoeg voor het leven;
bijzondere behandeling was nodig; kind moest afgezonderd worden
: Familie kreeg morele en geestelijke functie
= taak lichaam en ziel te vormen
: Nieuwe gevoelens, nieuwe affectiviteit;
Moreel schreef hen voor dat niet alleen de oudste jongen, maar alle
kinderen (tegen eind 17e eeuw ook meisjes) moesten voorbereiden op
het leven!
: Kind werd beroofd van vroegere vrijheid door gezin, kerk, regering,
moralisten
: Uit de bezorgde liefde van de 18e eeuw is het verschijnsel van geboortebeperking uiteindelijk ontstaan.
= gezin zette tussen zichzelf en de samenleving de muur van het privéleven
Maar naast Ariès, zijn er nog verschillende verklaringen…
Denk maar aan…
- Spencer: Door complexe samenleving
- ? : Door veranderde mentaliteit van de mens
- Sommige historici vinden dat middeleeuwer een kindvijandige houding aannemen, maar dat gaat dan weer te ver.
Aangezien men op grond van hedendaags onderzoek bij hedendaagse premoderne maatschappijen, waar ‘kindertijd’ als zodanig ook niet bestaat, deze visie kan verwerpen.
Ook in premoderne maatschappijen ontstaan er banden tussen kinderen en
volwassenen van gehechtheid en affectie.
Affectie voor kind is ≠ recent verschijnsel!
Maar onze maatschappij is wel veel meer kind georiënteerd
Bv. Er wordt veel belang gehecht aan pedagogie + waaier van mogelijkheden als
kinderboeken, kinderkleding, kindervakanties, …enz.