Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

De waarheid als regulatief idee

Filosofie van Popper is de filosofie van de feilnare mens

  • Alle menselijke is feilbaar, voorlopig en tentatief
  • Het waarheidsbegrip
  • Zoeken naar de waarheid
  • De waarheid is een regulatief idee : nastreven

Systematisch valse theorieën opsporen en elimineren -> waarheid vinden door falsificatie

Lees meer...

Besluit

  • De arbeid wordt gezien als een waarde op zich
  • Marx zijn determinisme is heel eenzijdig
    • Laat geen ruimte voor individuele, filosofische problematiek
    • Opvolgers doen dit wel ( Freudo- Marxisten )
  • Marx was schepzinnig om traditionele filosofie te interpreteren als een ideologie
  • Marx’ kritiek op het maatschappelijk systeem blijft heel actueel
  • Marx krijgt geen gelijk -> de wetenschappelijke voorspellingen van het historisch materialisme zijn niet uitgekomen
  • Marx speelt belangrijke rol in het bewustwordingsproces van de arbeidsklasse

Lees meer...

het dialectisch materialisme

  • De werkelijkheid is nu wat het is geworden doorheen een dialectische ontwikkeling
    • These ( T ) – antithese ( A ) – synthese ( S )
    • Methode die inzicht geeft in de historische evolutie
  • Feodale tijd ( T ) – Kapitalisme ( A) – Klasseloze maatschappij ( S )
  • Het systeem zal zichzelf ooit wel vernietigen
Lees meer...

het historisch materialisme

  • Het arbeidsproces ontwikkeld zich in de geschiedenis
  • Klassenstrijd blijft bestaan
  • Tegelijkertijd met de onderbouw evolueerde Marx ook de bovenbouw
  • Geestelijke ideeën evolueren mee : Godsdienst is als opium van en voor het volk
    • Uitgevonden door heersende klasse om mensen iets te geven om in te
      geloven
    • Arbeiders blijven rustig : “door God gewilde orde”
Lees meer...

het sociaal – economisch materialisme

Nieuw materialistisch mensbeeld

  • De mens word beter door de praxis, de arbeid
  • De arbeid is de motor van de bewustwording
  • Materialisme <-> klassieke Griekse mensenvisie
  • Mens is geen homo Sapiens wel een homo Faber


De historische ontwikkeling is het resultaat van alle fasen van het arbeidsproces

  • Ontplooiing
  • Vervreemding ; uitbuiting


1ste fase

  • De geschiedenis van de mensheid begint met een idyllisch primitief communisme -> overlevingseconomie


2de fase

  • Vooruitgang !
  • Arbeidsverdeling ; specialisatie ; technische volmaking
  • Techniek en werktuigen ontwikkelen zich = ontstaan van klassenstrijd


Latere fasen

  • De arbeid is steeds complexer geworden en het onderscheid tussen mensen wordt groter en groter. Er is ook een kloof tussen geestelijke en materiële arbeid.


Klassen :

  • Heersende klasse : controle over materiële productiemiddelen en geestelijke goederen ( moraal, godsdienst, politiek )


Uitgebuiten

  • Er is structurele uitbuiting
  • Arbeider heeft geen kapitaal
  • Concurrentiesysteem word groter
  • Kapitalist is uit op winst

  • CONCLUSIE : De sociaal-economische onderbouw word bepaald door de geestelijke bovenbouw. Zij die de arbeidersprocessen beheersen hebben de materiële goederen.


Het bewustzijn van de mens wordt bepaald door zijn sciaal-economische achtergrond

Lees meer...

Situering

Marx groeide op in Duitsland in een liberale, protestantse familie. Hij ging studeren in Berlijn. Hij koos voor een studie van journalist en werd hoofdredacteur van een krant in Keulen. Zin filosofie was : “de filosoof moet de wereld niet alleen begrijpen, maar ook veranderen” .

  • Marx gaat naar Parijs, en daarna Brussel om te schrijven
  • Londen - vriendschap met Friedrich Engels ( € ondersteuning )
Lees meer...

Gevolgen

  • De werkelijkheid is voor het denken ontoegankelijk ( we kennen de dingen vie zintuigen, niet door het verstand )
  • Agnosticisme : De mens heeft recht om in God te geloven
  • Onmogelijkheid van de metafysica
  • Waarheid : de ware uitspraak komt tot stand door een correcte verwerking van ede zintuiglijke ervaringen
Lees meer...

Kants Copernicaanse wending in de filosofie

  • Kants is gefascineerd door “het nieuwe denken”
  • Kant start zijn onderzoek met fundamentele vragen :
    • Wat kan de mens weten ?
    • Hoe kan de mens weten ?
    • Zijn er grenzen aan het menselijke kennen, zo ja waar ligt die grens ?
  • vragen worden opgelost in ‘ kritiek van de zuivere rede’
  • Onderzoek naar menselijk handelen ; hoop en verwachtingen
  • Fout van voorgangers : kennen is een identieke reproductie van de werkelijkheid MAAR onze ervaring van de dingen wordt opgevangen, gekleurd en verandert door de a-priori
  • Maakt studie over de grenzen van het kenvermogen


A-priori structuren op zintuiglijk niveau

  • Elke kennis begint met een zintuiglijke ervaring
  • Tijd en ruimte ( aangeboren besef )

A-priori structuren op verstandelijk niveau

  • Hoe is kennis op een hoger niveau mogelijk ?
  • Er zijn 12 oordeelsvormen die zintuiglijke verschijnselen tot een verstandelijk begrip brengen ( aangeboren )
  • Ware, objectieve kennis verijst zintuiglijke gegevens en een verstandsstructurering

Niveau van de Rede of van het Vernunft

De rede brengt een eenheid in de veelheid van verstandelijke begrippen.

  • Ik : alle psychische verschijnselen kunnen geïnterpreteerd worden alsof ze wijzen naar een persoon
  • Wereld : alle verschijnselen moeten zo worden verbonden alsof ze betrekking hebben op éénzelfde wereld
  • God : je moeten zo denken alsof God als eerste schepper bestaat

-> geen reële bestaanswaarde
-> het Noumenon en de ervaring van de zintuigen is het fenomeen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen