Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Sensory thresholds

Absoltue threshold the minimum level of stimuli needed to experience a sensation

Just-noticeable difference (JND): vanaf wanneer je een verschil kunt waarnemen (tussen bijv. 200 en 220 gram spaghetti).

Weber’s Law: Het verschil van 20 gram bij de spaghetti merk je niet. Maar het verschil tussen een boterham van 20 gram en niks, merk je wel. Het is dus relatief:

JND = Starting Intensity * K

Ander voorbeeld: een afprijzing van 20 ct op een blik van 1 dollar is aanzienlijk, maar 20 ct op 10 euro is weinig. Mensen blijken dus erg relatief te kijken naar zo’n afprijzing. Adaption: iets zo vaak zien, dat je er aan gewend bent en de prikkels niks meer doen.

Bijv. een advertentie wordt zo vaak vertoond dat je er aan gewend raakt en het niet meer boven de absolute drempel uitkomt en de advertentie wordt genegeerd. (Becoming desensitized to sencual stimuli). De volgende factoren verhogen adaptie:
1. Herhaling, 2. Simplicity, 3. Low intensity

Subliminale perecptie – onbewuste waarnemingen, onder het drempelniveau, maar onbewust gebeurt er toch wat mee in je hersenen.

Lees meer...

Consumer Perception and attention

Perception: procees van ontvangen, selecteren en interpreteren van omgevings stimuli. Phenomenal absolutism. De aanname dat iedereen de wereld hetzelfde beleeft als jij doet.

>> Figuur perceptual process invoeren

Als eerste stap is er ‘sensory exposure’. Daarbij wordt je blootgesteld aan stimuli. De eerste reactie daarop heet een ‘sensation’ (data verzamelen en doorsturen naar de hersenen voor interpretatie). Door middel van ‘attention’ selecteer je hersenen de juiste prikkels en negeert het andere prikkels. Doordat de cognitieve capaciteit van je hersenen beperkt is, kun je niet aan alle prikkels attention geven.

Comprehension (begrijpen) is het proces van je hersenen dat betekenis geeft aan alle sensorische data die aangeleverd wordt. Daarna is het perceptiproces doorlopen.

Lees meer...

Selective thinking

Wanneer je iemand kiest, zul je wellicht een andere uitkomst krijgen, dan wanneer je iemand moet verwerpen. Persoon A is moderate in alles, persoon B blinkt uit maar heeft ook een paar minpunten. Als je iemand moet kiezen, kies je B, maar als je iemand verwerpt kies je A (je verwerpt B. omdat B ook negatieve punten heeft).

Selective thinking beïnvloedt ook de price-quality heuristic (hoe duurde het product hoe beter). Dit hangt af van of een product gekozen of verworpen moet worden.

Lees meer...

Preference reversals

Andere manieren om preference reversals te krijgen:

  • P-bet: als iemand de kans om iets te winnen hoger waardeert dan de waarde (v) die hij kan winnen
  • V-bet: als iemand de waarde (v) hoger waardeert dan de kans dat hij dit kan winnen (p)
  • Negatieve correlatie tussen p en v
  • Bijv. een oliebedrijf investeert veel geld in een project omdat het een hoge winst ervan verwacht (v) terwijl de kans dat het olie vindt niet zo groot is (p) ?? Verklaring: compatibiliy principle: Verschillende meettechnieken, leiden tot verschillende aspecten van keuze opties.


Evalueren:

Singular evaluation: een product tegelijk beoordelen
Comparative evaluation: meer producten tegelijk evalueren

Als je comparatief producten vergelijkt ga je je voorkeuren aanpassen. Zo ga je bijvoorbeeld ook attributen die je weinig zeggen meenemen in je vergelijking.

Bij een overvol ijsje van 0,4L zul je deze sneller kiezen dan een ondergevuld 0,5L ijsje.
Als je ze echter naast elkaar houdt (comparative evaluation) zie je dat de laatste meer inhoud heeft en kies je voor de 0,5L.

Lees meer...

Loss aversion vervolg

Veel kleine gains zijn aangenamer dan een grote gain

Veel kleine losses zijn minder aangenaam dan een grote loss (geldt niet als de losses extreem klein zijn: je kunt al op een Auping slapen voor 10 ct per dag)

Marketing toepassingen hierop:
-> Price bundling: samenvoegen van losses in een pakket

Lees meer...

Choice deferral

Geen beslissing maken terwijl beide partijen er beter van worden. Bijv. als je niet kunt kiezen tussen merken, gaan consumenten vaak met lege handen naar huis.

Lees meer...

Sunk cost effect

Als je een HIV vaccin hebt gemaakt en 9 van de 10 miljoen hebt geïnvesteerd terwijl er een beter alternatief is inmiddels, investeer je toch de laatste 1 miljoen.

Voorbeeld: bij grote investering voetballers, zullen deze vast opgesteld worden, ook al voetballen ze slecht

Approach system / Avoidance system

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen