Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Sequential choice in group setting: Taking the road less traveled and less enjoyed

Je neemt vaak een andere keuze dan degene voor je, maar geniet minder van die keuze, omdat het minder je eigen keuze is.

In een groepscontext: Afweging tussen individuele doelen en groepsdoelen

Simulatie: Er zijn een bepaald aantal mensen die aan een tafel zitten en een bepaald menu (input) kiezen. Vervolgens worden ze met een computer willekeurig herschikt. Er wordt dan een

variëteitsindex (V) bepaald en voorspeld. Deze wordt vergeleken met de daadwerkelijke variëteit in tafels.

Studie 1 (Lunch): In een groep stijgt de variëteit in keuze ten opzichte van als de keuze alleen gemaakt zou worden.

Studie 2 (Beer): Toont aan of de grotere variëteit in groepen uit te sluiten is door de bestelling op te nemen zonder dat groepsleden je bestelling kunnen zien. Het blijkt dat er dan minder variëteit is. Bier lekker vinden als je in een groep kiest of als individueel.

Verder wordt het ‘sequential order effect’ getest. Dat betekent dat de eerste doe kiest meer tevreden is met zijn keuze, aangezien hij alle mogelijke keuze/variëteit heeft.

Studie 3: Wijnen kiezen: informatie over de wijnen vs. Geen informatie gegeven. Als er geen informatie is, is er meer variëteit (V) dan bij wel informatie (deze V ligt alsnog hoger dan wanneer je individueel een keuze maakt). NFU = need for uniqueness . Deze heeft een sterker effect op de sequentiële variëteit dan op het informatie verzamelen.

Er zijn vier soorten doelen: eigen smaak verzadigen, spijt voorkomen, informatie verzamelen, zelf-presentatie. Uiteindelijk zien de doelen er uit als figuur 1. INFORMATION GATHERING??

Lees meer...

Autoriteit principe

Bij iemand die autoriteit heeft, brengt dat andere percepties teweeg. Bijv. ‘Milgramexperiments’.
Autoriteit geeft bevel en diegene volgt het bevel op. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid opgevolgd. Soms gaat dit tot de dodelijke uitersten.

Lees meer...

Liking principe

the more people like you, the more power you have over them. Kan gekoppeld worden aan:

Familiarity (mere exposure, hoe meer herhaald, hoe meer je iets liket) Halo effect: mooie mensen zijn slim, eerlijk, vriendelijk, overtuigend

Similarity: hoe meer mensen met je overeenkomen, des te meer je ze mag

Integration: jezelf met een doel geliefd maken bij iemand anders. Bijv. complimenten geven, etc. Indirect associations zorgen hiervoor. Bijv. het dragen van een shirt winnend voetbalteam (BIRGing). Een andere vorm is affect transfer. We dragen graag positief nieuws over, omdat de boodschapper daarmee onbewust ook positiever gewaardeerd wordt. Slecht nieuws waardeert een boodschapper slechter (MUM-effect)

Tupperware: je nodigt vrienden uit die jou ‘liken’ en bovendien is er reprociteit omdat jij een feestje geeft.

Lees meer...

Injunctieve vs descriptieve normen

Descriptieve normen: beschrijven percepties van welk gedrag populair is (wat doen we allemaal/wat is gewoon)

Injunctieve normen: beschrijven wat gedaan zou moeten worden. (vs. Wat gedaan wordt in descriptieve normen).

Lees meer...

Sociale validatie

meer mensen, want hoe meer mensen, des te beter de plek zal zijn. Bijv. het maken van rijen in nachtclubs, waardoor het lijkt dat een club erg vol is.

Bystander effect: er vanuit gaan dat in een grote groep anderen wel ingrijpen

Lees meer...

Even a penny techniek

zelfs een cent is voldoende

Hoe kun je het contrast effect uitsluiten? Zeg tegen groep 1 dat een cakeje 1 dollar kost, tegen groep 2 dat een cakeje 0,75 dollar kost. Laat de groepen de prijs schatten hoeveel ze ervoor willen betalen. Als dit bedrag in groep 1 en 2 gelijk is, is er geen contrast effect.

Lees meer...

Multiple-deescalating request

wil je doneren 1000 euro, 750, 500, etc. tot je bij een redelijk bedrag uitkomt. Klanten reageren hier eerst op het offer voordat er een nieuw aanbod komt (verschil met de that’s not all techniek).

Lees meer...

That’s not all techniek

Als er een deal wordt gedaan, wordt er met de ‘that’s not all techniek’, nog voor de klant kan reageren er offer bovenop gedaan. Dus eerst is een cupcake 1 dollar, maar nog voor je erop kan reageren gaat er 25 ct vanaf. Dit blijkt veel beter te werken dan wanneer je al meteen de cupcake voor 75 ct in de aanbieding brengt (73% vs 44%). Een deel van deze techniek bestaat uit reprociteit (je wilt dus omdat er wat af is gedaan dit graag compenseren door het product te kopen).

Lees meer...

Door in the face techniek

Bij de Door-in-the-Face techniek wordt eerst een (te) groot verzoek gedaan aan iemand. Dit wordt bijna altijd geweigerd. Na het weigeren van dat verzoek doet de verkoper een concessie (een kleiner verzoek). Maar eigenlijk is dit het verzoek waar het de verkoper om gaat. Doordat de verkoper een concessie doet door het verzoek te verkleinen voel je je verplicht om iets terug te doen. En dus ‘ja’ te zeggen op het kleine verzoek van de verkoper. (bron: maudebbekink.nl)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen