Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

WAT IS DE INVLOED VAN CULTUUR OP WAT EEN MANAGER DOET?

- De managementtaken die de organisatie beschouwt als correct of incorrect.
- De organisationele activiteiten die de organisatie waardeert.
- De algehele sterkte of zwakte van de organisatiecultuur

Een eenvoudige regel om vooruit te komen binnen een organisatie: “Kom erachter wat de organisatie beloont en doe die dingen”.
- Plannen: ontwikkelen van plannen in teams of individuen
- Organiseren: Taken door individuen of teams
- Leidinggeven: welke leiderschapstijl geschikt is
- Controleren: is er externe controle nodig?

Lees meer...

BESCHRIJF HOE CULTUUR WORDT OVERGEDRAGEN AAN WERKNEMERS.

1. Verhalen

Beschrijvingen van belangrijke gebeurtenissen of mensen die de geest van de organisatie weerspiegelen.

2. Rituelen

Herhaalde activiteiten die de waarden van de organisatie uitdrukken en versterken.

3. Materiële symbolen

Fysieke goederen die de organisatie onderscheiden

4. Taal

Acroniemen en jargon, uitdrukkingen en betekenissen van woorden die typisch voor een organisatie zijn.

Lees meer...

BESCHRIJF DE BRON VAN DE CULTUUR VAN EEN ORGANISATIE.

- De oprichter van een organisatie

Visie en missie
- Gebruiken van de organisatie in het verleden

De manier waarop de dingen werden gedaan
- Het gedrag van het topmanagement

Voortbestaan van de organisatiecultuur
- Werving van WN’s die hetzelfde denken en die passen
- Socialisatie van nieuwe WN’s om hen helpen zich aan te passen

Lees meer...

BESCHRIJF DE INVLOED VAN EEN STERKE CULTUUR OP ORGANISATIES EN MANAGERS.

- Culturen waarin belangrijke waarden diep en breed worden gedeeld.
- Hebben een sterke invloed op leden van de organisatie

Factoren die invloed hebben op de sterke cultuur

- Omvang van een organisatie
- Leeftijd van een organisatie
- Personeelsverloop
- Sterkte van de oorspronkelijke cultuur
- Helderheid van culturele waarden

-> Creëert een sterke betrokkenheid van het personeel
-> Helpt bij het werken en de socialisatie van nieuwe WN’s
-> Voedt betere organisatieprestaties door initiatief van personeel aan te moedigen

Lees meer...

BESCHRIJF DE 7 DIMENSIES VAN ORGANISATIECULTUUR.

- Organisatiecultuur
Het geheel van gemeenschappelijke opvattingen binnen een organisatie dat in hoge mate bepalend is voor hoe WN’s handelen


- De manier waarop we dingen doen
Bv. waarden, symbolen, rituelen, mythen, gebruiken, …

1. Focus op mensen (hoog - laag)

De mate waarin er bij managementbeslissingen rekening wordt gehoduen met de gevolgen voor de mensen binnen de organisatie.

2. Focus op teams (hoog - laag)

De mate waarin het werk rond team is georganiseerd, meer dan rond individuele personen.

3. Agressiviteit (hoog - laag)

De mate waarin WN’s een meer agressieve houding en onderlinge concurrentie dan samenwerking vertonen.

4. Stabiliteit

De mate waarin beslissingen en acties van een organisatie gericht zijn op het handhaven van de status quo.

5. Vernieuwing en het nemen van risico’s

De mate waarin WN’s aangemoedigd worden om vernieuwend te zijn en risico’s te nemen

6. Aandacht voor detail (hoog - laag)

De mate waarin WN’s worden verwacht dat ze nauwkeurig, analystisch en met aandacht voor detail te werk gaan.

7. Focus op resultaten (hoog - laag)

De mate waarin managers nadruk leggen op resultaten of uitslagen, meer dan op de manier waarop deze resultaten tot stand zijn gekomen.

Lees meer...

VERGELIJK DE TAKEN VAN DE MANAGERS VOLGENS DE OMNIPOTENTE EN SYMBOLISCHE OPVATTING.

1. De omnipotente opvatting

  • Managers zijn direct verantwoordelijk voor het succes of mislukken van een organisatie
  • De kwaliteit van de organisatie wordt bepaald door de kwaliteit van haar managers
  • Managers kunnen worden afgerekend op de prestatie van een organisatie maar het is moeilijk om goede of slechte prestaties direct toe te schrijven aan hun invloed op de organisatie


2. De symbolische opvatting

  • Veel van het succes van een organisatie is toe te schrijven aan externe krachten die buiten bereik van de managers liggen
  • De mogelijkheid van managers om uitkomsten te beïnvloeden worden bepaald en beperkt door externe factoren (bv. economie, klanten, concurrenten, …)
  • Managers symboliseren gezag en invloed door hun acties.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM WE MOETEN KIJKEN NAAR DEZE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN.

Lerende organisatie

  • Een organisatie die voortdurend kan leren en zich kan aanpassen en veranderen.


Kennismanagement

  • Het stimuleren van een leeromgeving waarin de leden van een organisatie bijleren.


Kwaliteitsmanagement

  • Managementfilosofie is gebaseerd op wensen en verwachtingen van de klant en gericht op een voortdurende verbetering van de werkprocessen
  • Geïnspireerd op de ideeën over Total Quality Management (klant, procesgericht, kwaliteit, empowerment van WN’s en accurate meting).
  • Kwaliteit is niet direct gerelateerd aan kosten
  • Slechte kwaliteit leidt tot lagere productiviteit.
Lees meer...

BESCHRIJF DE HUIDIGE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN WAARMEE MANAGERS TE MAKEN KRIJGEN

1. Globalisering

  • Management in internationale organisaties
  • Politieke en culturele uitdagingen van werken in een mondiale markt
  • Werken met mensen uit verschillende culturen
  • Omgaan met antikapitalistisch verzet
  • Verplaatsing van banen naar lageloonlanden


2. Personeelsdiversiteit

  • Toenemende heterogeniteit van het personeelsbestand (sekse, herkomst, etniciteit, leeftijd, …)


- Vergrijzing

  • Oude WN’s die langer werken en niet met pensioen gaan
  • Toenemende kosten van publieke en private benfits voor oudere WN’s
  • Toenemende vraag voor producten en diensten die verband houden met de vergrijzing
  • . Ondernemerschap gedefinieerd Het structureren van nieuwe ondernemingen, als reactie op kansen


4. Ondernemerschapproces

  • Najagen van kansen
  • Innovatie van producten, diensten of methoden
  • Wens om continue groei van de organisatie


5. E-business

  • Het werk dat wordt uitgevoerd door een organisatie met elektronische verbinding tussen de belangrijkste bedrijfseenheden
  • E-commerce: de sales en marketingkost van een e-bussiness
Lees meer...

BESCHRIJF WAARIN DE UITDAGINGEN EN DE BELONING VOOR EEN MANAGER LIGGEN.

- Beloning

o Anderen motiveren en helpen met het vinden van voldoening in hun werk.
o Beseffen dat je nodig bent.
o Compensaties krijgen in de vorm van salaris, bonus.
o Ondersteunen, coachen en motiveren van WN’s.

- Uitdaging

o Hard werken.
o Met veel verschillende persoonlijkheden moeten werken.
o Kennis, vaardigheden, ambities en ervaring van je medewerkers effectiefinzetten.
o Beseffen dat succes deels afhankelijk is van de prestaties van anderen.

Lees meer...

WAAROM IS KENNIS VAN MANAGEMENT BELANGRIJK, ZELFS ALS JE ZELF GEEN MANAGER BENT OF WILT WORDEN?

Mensen hebben elke dag van hun leven te maken met organisaties (bv. verkoper wil niet helpen in de winkel, …). Bedrijven die goed worden geleid ontwikkelen een loyaal klantenbestand, groeien en maken winst. Door management te studeren, kun je slecht management onderscheiden en stappen nemen om dit te verbeteren. Ook kun je goed management onderscheiden, of het nu gaat om een bedrijf waar je enkel een goed of dienst wilt of een bedrijf waarin je werkt.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen