Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN ORGANISATIE.

Een organisatie is een geheel waarin mensen op een doelbewust manier bij elkaar zijn gebracht om specifieke doelstellingen te verwezenlijken.

1. Specifiek doel Doelstellingen die een organisatie probeert te verwezenlijken.

2. Mensen

Iemand die in zijn eentje werkt vormt geen organisatie. Mensen zijn nodig om de doelstellingen te kunnen realiseren.

3. Doelbewuste structuur

Nodig zodat de mensen in de organisatie kunnen uitvoeren. Structuur kan open of flexibel zijn zonder duidelijke afbakening van taken.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM KLANTENSERVICE EN INNOVATIE BELANGRIJK ZIJN VOOR HET WERK VAN EEN MANAGER.

Klanten

  • Interessant voor het imago van het bedrijf.
  • Belang voor het management: zien of ze tevreden zijn of een klacht hebben
  • Zonder klanten kan een bedrijf niet meer bestaan -> verantwoordelijkheid van marketingmensen


Innovatie

  • Succesvolle organisaties innoveren constant
  • het is riskant maar als het lukt dan zal je het merken aan de omzet. Nu motiveert de manager zijn medewerkers om nieuwe ideeën en benaderingen toe te passen.

Lees meer...

BESCHRIJF DE VAARDIGHEDEN DIE VOLGENS KATZ BELANGRIJK ZIJN VOOR MANAGERS EN HOE HET BELANG VAN DEZE VAARDIGHEDEN VERANDERT WANNEER JE NAAR HET MANAGEMENTNIVEAU KIJKT.

  • Technische vaardigheden


Vakkundigheid en kennis van en in specialistisch vakgebied. bv. computer
-> belangrijk op de lagere managementniveaus, aangezien deze managers direct met het productiepersoneel te maken hebben.

  • Menselijke vaardigheden


De mogelijkheid goed met anderen te werken, zowel met individuen als in teamverband. bv. communicatie, motivatie
-> op alle managementniveaus belangrijk omdat elke manager met mensen werkt. Mensen met goede menselijke vaardigheden kunnen het meest uit hun WN’s halen

  • Conceptuele vaardigheden


Het vermogen om over abstracte en ingewikkelde situaties na te denken en te conceptualiseren.
-> belangrijk voor de topmanager, kan relaties tussen diverse bedrijfseenheden begrijpen en plaats van het bedrijf in een groter geheel visualiseren

Lees meer...

BESCHRIJF MINTZBERGS MANAGEMENTROLLEN.

  • Intermenselijke rollen


Managementrollen die te maken hebben met mensen en met vertegenwoordigende en symbolische zaken.

-> Boegbeeld, leider, aanspreekpunt

  • Informatieve rollen Managementrollen die te maken hebben met het ontvangen, verzamelen en verspreiden van informatie.

-> monitor, verspreider, zegsman

  • Beslissingsrollen Managementrollen die te maken hebben met het maken van keuzes.

-> ondernemer, probleemoplosser, toekennen van middelen, onderhandelaars

Lees meer...

BESCHRIJF DE VIER FUNCTIES VAN MANAGEMENT.

1. Plannen

Het formuleren van doelstellingen, het ontwikkelen van strategieën voor het realiseren van die doelstellingen en het ontwikkelen van plannen om de nodige werkzaamheden te integreren en te coördineren.

2. Organiseren

Het vaststellen van taken die moeten worden uitgevoerd, wie wat moet doen, hoe taken samen moeten worden uitgevoerd, wie verantwoording moet afleggen aan wie en welke beslissingen genomen moeten worden.

3. Leidinggeven

Het motiveren van werknemers, het ondersteunen van afzonderlijke WN’s en werkgroepen tijdens het werk, het kiezen van de effectiefste communicatiekanalen en het oplossen van problemen met WN’s.

4. Controleren

Het vaststellen van de werkelijke prestatie, het vergelijken hiervan met prestatienormen en het zo nodig nemen van corrigerende stappen.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM HET VERSCHIL TUSSEN EFFICIËNTIE EN EFFECTIVITEIT BELANGRIJK IS VOOR EEN MANAGER.

  • Efficiënt: behalen van de grootst mogelijke productie met de minst mogelijke input. Activiteiten op de juiste manier doen of ‘dingen goed doen’
  • Effectiviteit: het voltooien van de juiste activiteiten voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen.


->Management streeft naar: zo min mogelijk verlies van bronnen (hoge efficiëntie), realisatie van zoveel mogelijk doelstellingen (hoge effectiviteit)

Lees meer...

WIE ZIJN MANAGERS?

Een manager is iemand die met en met behulp van anderen werkt door hun werkzaamheden te coördineren, met als oogmerk de doelstellingen van de organisatie te realiseren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen