Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

LEG HET VERSCHIL UIT TUSSEN MAATSCHAPPELIJKE VERPLICHTING, MAATSCHAPPELIJKE ONTVANKELIJKHEID EN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

1. Maatschappelijke verplichting

De verplichting aan een bedrijf om aan economische en juridische eisen te voldoen

2. Maatschappelijke ontvankelijkheid

De mogelijkheid van een bedrijf om zich aan veranderende maatschappelijke omstandigheden aan te passen

3. Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De morele verplichting van een bedrijf afgezien van de wettelijke en economische noodzakelijke verplichtingen, om doelstellingen na te streven die goed zijn voor de samenleving als geheel

Lees meer...

BESPREEK DE ROL DIE STAKEHOLDERS SPELEN IN DE VIER STADIA VAN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

1. Fase 1: De belangen van aandeelhouders behartigen door kosten te minimaliseren en winst te maximaliseren

  • Alle regels en wetten worden nageleefd
  • Managers voelen zich niet verplicht om iets extra’s te doen


2. Fase 2: Managers nemen hun verantwoordelijkheid t.o.v. WN’s en richten zich op HRvraagstukken

  • Werkomstandigheden verbeteren
  • Rechten op personeel uitbreiden
  • Veiligheid op het werk uitbreiden


3. Fase 3: Het uitbreiden van de verantwoordelijkheid naar andere stakeholders, voornamelijk klanten en leveranciers

  • Maatregelen: eerlijke prijzen, kwaliteitsproducten en –diensten, veilige producten en goede relaties met leveranciers


4. Fase 4: Managers nemen volledige verantwoordelijkheid

  • Proberen de samenleving te verbeteren
  • Het promoten van rechtvaardigheid, het beschermen van het milieu, het ondersteunen van maatschappelijke en culturele initiatieven

Lees meer...

ZET DE KLASSIEKE EN SOCIAALECONOMISCHE ZIENSWIJZE VAN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID TEGENOVER ELKAAR.

1. De klassieke zienswijze

  • De enige maatschappelijke verantwoordelijkheid van managers is het maximaliseren van de winst door de onderneming zo te laten draaien dat de aandeelhouders tevreden zijn
  • Als manager de middelen van het bedrijf inzetten voor maatschappelijke doeleinden verhogen ze de kosten, wat leidt tot minder winst voor de eigenaren en hogere prijzen voor consumenten.


2. De sociaaleconomische zienswijze

  • De verantwoordelijkheid van het management gaat verder dan het maken van winst en omvat ook het beschermen en verbeteren van het welzijn van de samenleving
  • Ondernemingen zijn geen onafhankelijke eenheden die alleen verantwoording afleggen aan aandeelhouders
  • Bedrijven hebben een morele verantwoordelijkheid aan de samenleving om betrokken te zijn bij sociale, juridische en politieke vraagstukken
  • Het juiste doen
Lees meer...

LEG DE NEGEN GLOBE-DIMENSIES UIT OM NATIONALE CULTUREN TE BEOORDELEN.

1. Assertiviteit

De mate waarin een samenleving mensen aanmoedigt om onbuigzaam, confronterend, assertief te zijn

-> masculiniteitdimensie van Hofstede

2. Toekomstgericht

De mate waarin een samenleving toekomstgericht gedrag zoals plannen, investeren in de toekomst, beloning uitstellen aanmoedigen en belonen

-> gerichtheid op KT vs. LT van Hofstede

3. Sekseonderscheid

De mate waarin een samenleving sekseverschillen maximaliseert door meting van de status en besluitvormingsbevoegdheden die vrouwen hebben

4. Onzekerheidsvermijding

Vertrouwen van de samenleving op sociale normen en procedures om de onvoorspelbaarheid van toekomstige gebeurtenissen te verlichten

-> Hofstedes dimensies

5. Machtsafstand

Mate waarin de leden van een samenleving verwachten dat macht ongelijk is verdeeld = Hofstedes dimensies

6. Individualisme / Collectivisme

Mate waarin individualiteit wordt aangemoedigd door maatschappelijke instanties om onderdeel van groepen te zijn binnen een organisatie en de samenleving


7. Groepscollectivisme

i.p.v. zich te uiten op maatschappelijke instituten omvat deze dimensie de mate waarin leden van de samenleving trots zijn op het lidmaatschap in kleine groepen zoals familie, vriendenkring en organisatie waarin ze werken


8. Prestatiegericht

Mate waarin groepsleden aangemoedigd worden tot prestatieverbeteringen en uitmuntendheid en dit wordt beloont

9. Mensgericht

Mate waarin een samenleving individuen aanmoedigt om redelijk, zorgzaam en aardig tegen anderen te zijn en dit beloont

->Femininiteit

Lees meer...

BESPREEK HOFSTEDES VIJF DIMENSIES OM NATIONALE CULTUREN TE BEOORDELEN.

1. Individualisme vs. Collectivisme (cultuurkenmerk)


- Individualisme

Beschrijft dat van mensen wordt verwacht dat ze zich op hun eigen belangen en die van hun directe omgeving richten.

- Collectivisme

Beschrijft dat mensen verwachten dat de leden van hun eigen groep voor hen opkomen wanneer ze in moeilijkheden verkeren

2. Machtsafstand (culturele dimensie)

Beschrijft de mate waarin een samenleving een onevenwichtige verdeling van macht in organisaties accepteert

3. Onzekerheidsvermijding (culturele dimensie)
Beschrijft de mate waarin mensen risico’s en onconventioneel gedrag accepteren.

4. Masculiniteit vs. Femininiteit (cultuurkenmerk)

- Masculiniteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving wordt gekenmerkt door assertiviteit en materialisme

- Femininiteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving waarde hecht aan onderlinge relaties en het welzijn van anderen.

Lees meer...

LEG UIT HOE DE MONDIALE WETTELIJKE- POLITIEKE EN ECONOMISCHE OMGEVINGEN MANAGERS BEÏNVLOEDEN.

1. De wettelijke en politieke omgeving

- Stabiliteit
o Wettelijke procedures worden ingesteld en gevolgd
o Eerlijke verkiezingen

- Verschillen van de wetten van verschillende landen

o Effecten op de activiteiten van ondernemingen
o Effecten op de levering van goederen en diensten

2. Economische systemen

- Markteconomie
Middelen zijn in eerste instantie eigendom van de particuliere sector en deze heeft er
controle over

- Planeconomie
Economische beslissingen genomen door een centrale regering

Lees meer...

LEG UIT WAAROM SPIRITUALITEIT OP DE WERKPLEK EEN BELANGRIJKE ZORG LIJKT TE ZIJN.

De onderneming van een innerlijk leven dat zin geeft aan en ondersteund wordt door betekenisvol
werk in een gemeenschap.

Voordelen:
- Verbeterde productiviteit
- Minder personeelsverloop
- Meer werktevredenheid
- Betere teamprestaties
- Sterke organisatieprestaties

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN SPIRITUELE ORGANISATIE.
- Sterk gevoel van doelgerichtheid
- Gericht op individuele ontwikkeling
- Vertrouwen en openheid
- Empowerment van WN’s (meer macht geven)
- Tolerantie voor uitingen van WN’s

Lees meer...

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN ETHISCHE CULTUUR, EEN INNOVATIEVE CULTUUR EN EEN KLANTGERICHTE CULTUUR.

1. Ethische cultuur
- Hoge risicotolerantie
- Lage tot matige agressiviteit
- Focus op betekenis en uitkomsten
- Goed gedrag

2. Innovatieve cultuur
- Uitdagingen en betrokkenheid
- Vrijheid
- Vertrouwen en openheid
- Tijd voor ideeën
- Speelsheid, humor
- Conflictoplossing
- Debatten
- Risicoremmend

3. Klantgerichte cultuur
- Juiste personeel benoemen (mensen die gericht zijn op het bedienen van klanten)
- Weinig rigide regels en procedures
- Zelfwerkzaamheid en van personeel
- Goede luistervaardigheden m.b.t. berichten van klanten
- Duidelijkheid over rol om conflicten en onzekerheid te voorkomen en werktevredenheid te vergroten
- WN’s die een drang hebben om de klant te plezieren en bereid zijn initiatief te nemen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen