Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

BESPREEK DE 6 FACTOREN DIE INTENSITEIT VAN HET DILEMMA BEPALEN

  • Gepubliceerd in Tuin

1. Omvang van de schade
Hoeveel mensen ondervinden schade?

2. Consensus over incorrectheid
Hoe ingrijpend zijn de gevolgen van de actie voor de slachtoffers?

3. Nabijheid tot slachtoffers
Hoe nabij zijn de potentiële slachtoffers?

4. Directheid van consequenties
Zal de schade direct worden ondervonden?

5. Hoe waarschijnlijk is het dat een actie tot schade zal leiden?

6. Ingrijpendheid van de gevolgen
Hoeveel overeenstemming is er over het al dan niet verkeerd zijn van een actie?

Lees meer...

BESPREEK DE FACTOREN DIE ETHISCH EN ONETHISCH GEDRAG BEÏNVLOEDEN

1. Niveau van morele ontwikkeling

- Preconventionele niveau
De keuze tussen goed en slecht wordt gemaakt door rekening te houden met
persoonlijke consequenties zoals afstraffen, belonen of gunsten

- Conventionele niveau
Onderschrijven van normen en het voldoen aan de verwachtingen van anderen

2. Persoonlijkheid

- Persoonlijke standvastigheid
Persoonlijkheidsmeting van de kracht van iemands overtuigingen

- Focus of control
persoonlijkheidsmeting van de mate waarin men denkt zijn of haar eigen lot in handen te
nemen

3. Ethisch / onethisch gedrag
Doelen, prestatiebeoordelingssystemen en beloningsprocedures

4. Bedrijfscultuur
De inhoud en kracht van de cultuur binnen een bedrijf

5. Grootte van het dilemma
( Examenvragen vragen aan studente die het vak vorig jaar heeft meegedaan )

6. Structurele variabelen en ethisch vraagstuk

Lees meer...

BESCHRIJF DE RELATIE TUSSEN WAARDEMANAGEMENT EN ETHIEK

- Waardemanagement

Een methode van management waarbij managers de in een organisatie gedeelde normen en waarden vastleggen, uitdragen en uitoefenen.

- Ethiek

De regels en principes die correct en incorrect handelen definiëren
-> internationale context; ethische standaarden zijn niet universeel; global impact: document met 9 richtlijnen voor internationaal zaken doen op vlak van mensenrechten, arbeid en het milieu.

Lees meer...

LEG UIT WAT HET NUT IS VAN GEDEELDE WAARDEN

- Doelen

o Richtlijnen bij managementbeslissingen
o Vermogen van gedrag van medewerkers
o Invloed op de richting van marketinginspanningen
o Teamspirit opbouwen

- Functie

De waarden van de organisatie worden weerspiegeld in de beslissingen en acties van haar personeel

Lees meer...

RELATEER DE BENADERINGEN VAN VERGROENING AAN DE CONCEPTEN VAN MAATSCHAPPELIJKE VERPLICHTING, MAATSCHAPPELIJKE ONTVANKELIJKHEID EN MAATSCHAPPELIJKE VERANTWOORDELIJKHEID.

- Wettelijke (lichtgroene) handelswijze
Enkel doen wat wettelijk verplicht is
-> Maatschappelijke verplichting

- Marktgerichte handelswijze
Organisaties reageren op milieuvoorkeuren van hun klanten
-> Maatschappelijke ontvankelijkheid

- Belanggerichte handelswijze
De organisatie werkt eraan om aan de milieu eisen van diverse stakeholders te voldoen
(medewerkers, leveranciers, gemeenschap, …)
-> Maatschappelijke ontvankelijkheid

- Activistische (donkergroene) handelswijze

Organisaties zoeken naar manieren om de aarde en de natuurlijke hulpbronnen te
respecteren en te behandelen
-> Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Lees meer...

BESCHRIJF HOE ORGANISATIES GROEN KUNNEN WORDEN.

1. Wettelijke (of lichtgroene) handelswijze
Ondernemingen doen gewoon wat wettelijk verplicht is

2. Markgerichte handelswijze
Organisaties reageren op de milieuvoorkeuren van hun klanten

3. Belanggerichte handelswijze

Organisaties werken eraan om aan de milieu-eisen van diverse stakeholders te voldoen zoals
medewerkers, leveranciers of de gemeenschap

4. Activistische (donkergroene) handelswijze

Organisaties zoeken naar manieren om de aarde en de natuurlijke hulpbronnen te
respecteren en te behouden

De bedrijven kunnen nog groener worden door:
- De richtlijnen van de GRI te volgen
- De ISO 1400-normen over te nemen
- Genoemd te worden als een van de honderd groenste bedrijven ter wereld (bv. Ecovert)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen