Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Type tussenpersonen

  • Agent: Iemand die het product doorverkoopt zonder er eigenaar van te worden
  • Merchant: verkoopt ook door maar wordt er (even ) eigenaar van
  • Distributers or dealers: vervuld randtaken van distributie.

Bieden ook extra’s als services kredieten

  • Franchise: concept gebruiken
  • Wholesalers: groothandelaren, groot inkoop en in kleine hoeveelheden verkopen  hebben een opslagfunctie
  • Retailers: verkopen direct aan de eind consument -> winkels in de straat
Lees meer...

Intermediaries

Voordelen van intermediaries:
o Improved efficiency: Producenten maken vaak een kleine range aan producten in grote oplage.

Consumenten willen grote range aan producten eneen kleine oplage

Een tussenpersoon, als een groothandel, kan dit matchen
o Accessibility: Zorgen dat het makkelijk op meerdere plaatsen verkrijgbaar is/toegankelijkheid
o Time utility: als ik het NU wil hebben het ook NU kanhalen
o Ownership Utility: Snelle switch van verschillende schakels
o Specialist services: extra diensten als garantie, krediet
o Information utility: informatie verschaffen

Lees meer...

Marketing comunications: Planning

Zie pagina 519, vooral figuur goed kennen (Marketing communications planning framework (MCPF)

  • Marketing communication objectives 3 stuks:
  • Corporate goals: worden afgestemd op het marketing plan
  • Marketing goal: %marktaandeel, ROI hoog? Sales
  • Communication goals: awareness/knowledge, attitude ontwikkelen/stimuleren.

Deze behoren tot: Promotional goals and positioning, in de figuur

Lees meer...

De 3Ps van marketing comm strategie

  • Pull strategie: Met de eind consument communiceren.
  • Direct vanuit de Brand naar consument
  • Doel: aankopen stimuleren
  • Push strategie: Als bedrijf met de tussenschakels communiceren
  • Bedrijf-> tussenschakels-> consument
  • Doel: ontwikkelen van relaties en distributie netwerk
  • Profile strategie: communiceren met de stakeholders van het bedrijf
  • Doel: reputatie opbouwen
Lees meer...

De media

  • Print: krant, magazine
  • Digital: internet, cdrom
  • In-store: Apple id media markt
  • Broadcast: tv, radio
  • Outdoor: alles in publieke ruimtes, billboards
  • Other:

o Sponsorships
o Cinema ads
o Product placement/branded entertainment

  • Het uitgedacht plaatsen van een product
  • Field marketing: zorg dat bepaalde consumenten bepaalde samples krijgen
  • Exhibitions
  • Viral marketing: via internets
Lees meer...

Media en audience fragmentatie

  • Er komt steeds meer media om mee te communiceren
  • Wij verdelen onze aandacht dus over steeds meer verschillende media.
  • De groepen die een bepaald medium gebruiken worden dus steeds kleiner
Lees meer...

Marketing communicatie mix

  • Advertising

    • Brand awareness creëren
  • Sales promotion: tijdelijke korting, gratis monstertje
    • Vraag stimuleren
  • Public relations: relaties opbouwen met bijv belangengroepen (indirect)
    • goodwill creëren onder de stakeholders
  • Direct marketing: directe communicatie met zorgvuldig uitgekozen doelgroep (via e-mail bijv)
    • Gerichte informatie verschaffen/feedback
  • Personal selling: in een winkel, 1 op 1 contact
    • Voornamelijk in B2B, persoonlijke informatie
  • Types of promotional message
    • Information based: feiten, rationeel, functies.
  • Betrokkenheid is hoog
    • Emotional based: lifestyle, values . provoceren,
  • Betrokkenheid is laag
Lees meer...

Personal influencers

  • Opinion leaders: behoren tot dezelfde groep die zij beïnvloeden

  • Opinion followers gaan naar leaders toe om informatie te winnen

  • Zijn binnen de groep betrouwbaar

  • Opinion Formers: Behoren NIET tot de groep die zijn beïnvloeden

  • Hebben invloed vanwege hun status, beroep of bewezen expertise

  • Zijn formeel

  • Zijn betrouwbaar

  • Organisaties maken van leaders en formers gebruik om sneller de markt te kunnen penetreren.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen