Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

(DRIP) Taken van marketing communications

DRIP

  • Differentiate: jouw product onderscheiden id ogen van de consument
  • Reinforce: consument herinneren aan jouw merk
  • Inform: informeren over de benefits en features van een organisatie. Of hoe het product gebruikt dient te worden
  • Persuade: verleiden tot aankoop
Lees meer...

Rol van marketing communicatie

  • Ontwikkelen van brand values

  • Gebeurt door advertising en public relations

  • Men moet een goed gevoel over het product krijgen

  • Gedrag aanpassen van de target market (product kopen of naar een website gaan)

  • Twee soorten exchange

  • Transactional exchanges: zijn onafhankelijk van vorige ruilen/aankopen.

  • Korte termijn

  • Gemotiveerd door zelfinteresse

  • Collaborative exchanges:

  • Lange termijn, er moet een relatie worden opgebouwd
Lees meer...

Communication Mix

  • Macro perspective of the markt com mix

  • Planned marketing communications
  • Service Experience-Based communications
  • Product experience based communications
  • Unplanned marketing communications
    • Bepaald: Audience experience
    • Engagement: co-creating met de klanten
    • Audiences: Wie is mijn publiek/target groep
    • Customers: kunnen zowel de kopers als de eindgebruikers zijn
    • Channel members: suppliers, retailers, wholesalers, value added resellers enz. Komen bijeen om het product aan te bieden aan de eingebruiker
    • General stakeholders: (vb. werknemers, local community)
  • Responses: Wat is de outcome die je wilt
    • Wil je dat er gekocht wordt/gepraat wordt
Lees meer...

Pricing in B2B

  • Verschillende approaches

  • Geaographical pricing: Prijs wordt bepaald door de locatie van de customers
  • Negotiated pricing
  • Discount pricing: (meestal als er in grote getalen wordt gekocht
  • Value-in-use pricing
  • Relationship pricing: vertrouwen speelt grote rol
    • Op de lange termijn gericht
Lees meer...

Price Skimming/penetration (p416)

  • Wordt gebruikt bij de introductie van een nieuw product

  • Penetration: introduceren tegen een lage prijs
  • Je wilt zoveel mogelijk producten verkopen in een korte tijd
  • Marktaandeel winnen
  • Skimming: Bij de intro een hoge prijs hanteren, gaander weg wordt deze verlaagd
  • Snel investeringskosten terugverdienen
  • Bij inelastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming vrij klein
  • Bij elastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming relevant
Lees meer...

Pricing Policies

  • Listpricing: 1 prijs voor 1 product

  • Loss-Leader pricing: 1 product met verlies verkopen met het idee dat je het terugverdient door de winst op andere producten

  • Promotional pricing: tijdelijke prijsverlaging (aanbieding)

  • Segmentation pricing/prijsdiscriminatie: verschillende prijzen voor verschillende segmenten (groepen consumenten). (vb NS: 65+pas, ov student)

  • Customer centric pricing: Binnen de value approach, valuepricing approach)
Lees meer...

Pricing approaches

  • Cost-oriented approach: prijs gebaseerd op kosten

  • Demand-oriented approach: welke prijs men wilt betalen (eerste klasse, tweede klasse enz.)

  • Competitor-oriented approach (Me-too pricing): Je laten leiden door de prijs van de concurrent.

  • Value-oriented approach: Hoeveel waarde hecht een consument aan een bepaalde value
Lees meer...

Customer perceptions of pricing quality and value

Hoe laten consumenten zich leiden qua prijs

  • Reference prices: prijs vergelijken met ongeveer gelijke goederen.
  • Sale signs: duiden schaarste aan
  • Odd-number pricing
  • Purchase context in pricing (vb easyjet: reis naar italie goedkoper dan een spijkerbroek)
  • Price bundling:2 producten samen verkopen
    • Mixed price bundling: verschillende dingen samen kunnen stellen die ook los te koop zijn
Lees meer...

Packaging

  • Twee hoofdrollen die het moet vervullen

    • Functionele: Moet het product beschermen tijdens vervoer en in de winkel voordat het wordt gekocht
    • Het moet de klant van gemak voorzien (grootte, makkelijk te openen) draagt bij aan de waargenomen value
    • Communicatief: het moet de klant helpen. De inhoud moet goed gecommuniceerd worden.
    • Eventuele gevaren
    • Moet value toevoegen
    • Kan ook verleidend zijn.
    • Worden gebruikt voor identificatie van het merk
  • Labelling: geeft informatie
    • Hiermee wil je eruit springen tussen de competitie
    • Makkelijk herkenbaar
    • Verplichtingen die erop moeten staan
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen