How advertising works Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 AIDA model Hierarchy of effects Awareness Knowledge Liking Preference Conviction Purchase Lees meer...
(DRIP) Taken van marketing communications Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 DRIP Differentiate: jouw product onderscheiden id ogen van de consument Reinforce: consument herinneren aan jouw merk Inform: informeren over de benefits en features van een organisatie. Of hoe het product gebruikt dient te worden Persuade: verleiden tot aankoop Lees meer...
Rol van marketing communicatie Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Ontwikkelen van brand values Gebeurt door advertising en public relations Men moet een goed gevoel over het product krijgen Gedrag aanpassen van de target market (product kopen of naar een website gaan) Twee soorten exchange Transactional exchanges: zijn onafhankelijk van vorige ruilen/aankopen. Korte termijn Gemotiveerd door zelfinteresse Collaborative exchanges: Lange termijn, er moet een relatie worden opgebouwd Lees meer...
Communication Mix Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Macro perspective of the markt com mix Planned marketing communications Service Experience-Based communications Product experience based communications Unplanned marketing communications Bepaald: Audience experience Engagement: co-creating met de klanten Audiences: Wie is mijn publiek/target groep Customers: kunnen zowel de kopers als de eindgebruikers zijn Channel members: suppliers, retailers, wholesalers, value added resellers enz. Komen bijeen om het product aan te bieden aan de eingebruiker General stakeholders: (vb. werknemers, local community) Responses: Wat is de outcome die je wilt Wil je dat er gekocht wordt/gepraat wordt Lees meer...
Pricing in B2B Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Verschillende approaches Geaographical pricing: Prijs wordt bepaald door de locatie van de customers Negotiated pricing Discount pricing: (meestal als er in grote getalen wordt gekocht Value-in-use pricing Relationship pricing: vertrouwen speelt grote rol Op de lange termijn gericht Lees meer...
Price Skimming/penetration (p416) Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Wordt gebruikt bij de introductie van een nieuw product Penetration: introduceren tegen een lage prijs Je wilt zoveel mogelijk producten verkopen in een korte tijd Marktaandeel winnen Skimming: Bij de intro een hoge prijs hanteren, gaander weg wordt deze verlaagd Snel investeringskosten terugverdienen Bij inelastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming vrij klein Bij elastische vraag is de keuze tussen penetration en skimming relevant Lees meer...
Pricing Policies Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Listpricing: 1 prijs voor 1 product Loss-Leader pricing: 1 product met verlies verkopen met het idee dat je het terugverdient door de winst op andere producten Promotional pricing: tijdelijke prijsverlaging (aanbieding) Segmentation pricing/prijsdiscriminatie: verschillende prijzen voor verschillende segmenten (groepen consumenten). (vb NS: 65+pas, ov student) Customer centric pricing: Binnen de value approach, valuepricing approach) Lees meer...
Pricing approaches Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Cost-oriented approach: prijs gebaseerd op kosten Demand-oriented approach: welke prijs men wilt betalen (eerste klasse, tweede klasse enz.) Competitor-oriented approach (Me-too pricing): Je laten leiden door de prijs van de concurrent. Value-oriented approach: Hoeveel waarde hecht een consument aan een bepaalde value Lees meer...
Customer perceptions of pricing quality and value Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Hoe laten consumenten zich leiden qua prijs Reference prices: prijs vergelijken met ongeveer gelijke goederen. Sale signs: duiden schaarste aan Odd-number pricing Purchase context in pricing (vb easyjet: reis naar italie goedkoper dan een spijkerbroek) Price bundling:2 producten samen verkopen Mixed price bundling: verschillende dingen samen kunnen stellen die ook los te koop zijn Lees meer...
Packaging Gepubliceerd in Marketing 16 mei 2014 Twee hoofdrollen die het moet vervullen Functionele: Moet het product beschermen tijdens vervoer en in de winkel voordat het wordt gekocht Het moet de klant van gemak voorzien (grootte, makkelijk te openen) draagt bij aan de waargenomen value Communicatief: het moet de klant helpen. De inhoud moet goed gecommuniceerd worden. Eventuele gevaren Moet value toevoegen Kan ook verleidend zijn. Worden gebruikt voor identificatie van het merk Labelling: geeft informatie Hiermee wil je eruit springen tussen de competitie Makkelijk herkenbaar Verplichtingen die erop moeten staan Lees meer...