Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Oude marketing vs nieuwe marketing

  • Oude marketing: Korte termijn, 4Ps zijn belangrijk
  • Nieuwe marketing: Lange termijn, relatie aangaan met de
    klant, commitment, Customer Relationship Management (CRM)
  • Loyaliteitsprogramma: om een lange termijn relatie aan te gaan-> klanten binden voor langere tijd
Lees meer...

Retailers Types:

  • Department stores: breed assortiment, grote schaal, goede services
  • Discount retailers: lage prijzen gecombineerd met gereduceerde kosten van zaken doen

o Breed maar ondiep assortiment

  • Limited line retailers: smal maar diep assortiment

o Vermijden prijs competitie

  • Category Killer stores: gemaakt om de competitie de das om te doen

o Smal maar erg diep assortiment

  • Supermarket: veel zelf service

o Breed en diep assortiment

Lees meer...

Customer value

  • Gemakken vanuit de consument
  • Access: gemakkelijk kunnen komen (bij de retailer)
  • Locatie, openingstijden enz.
  • Search convenience: snel kunnen identificeren wat je wilt
  • Goed via internet
  • Possession convenience: gemak het product kunnen verkrijgen
  • Voorraden
  • Transaction convenience: gemakkelijk het product kunnen kopen en terugbrengen
  • Snelheid
Lees meer...

Retailing

Retailing zijn al alle activiteiten die direct gerelateerd zijn aan de verkoop van producten naar de uiteindelijke eind consumer voor persoonlijk of niet-zakelijk gebruik.

Lees meer...

Functies

  • Order processing: order plaatsen en ontvangen…
  • Warehousing: het opslaan van goederen op een plaats

o Tangible goods worden opgeslagen in storage warehouses of in distributie centra
o Digitale producten: databases

  • Invertory Management

o JIT(Just in time principe)
o EDI

  • Transport en aflevering: is belangrijk

o Fysiek (trein, auto, vrachtwachten, lucht)
o Electronisch: internet, tv, radio

Lees meer...

Channel relations and conflicts

  • Horizontale conflicten: tussen verschillende retailers, vervoerders -> vervullen dezelfde functie

o Marktaandeel

  • Verticale conflicten: tussen bijv retailer en groothanden -> vervullen verschillende functies

o Intense prijscompetitie
o Geen overeenstemming over promotie activiteiten
o Berekende kosten van services
o Andere verwachtingen van elkaars presteren
o Zware economische tijden

Lees meer...

Disintermediation en Reintermediation

Disintermediation: Tussenpersonen worden steeds minder belangrijk. Afname van aantal tussenpartijen tussen producent en consument.

Komt voornamelijk door internet

Reintermediation: behoefte aan tussenpersonen komt terug bij de consument omdat die een toegevoegde waarde hebben (value)

Lees meer...

Intensiteit van Channel Coverage

  • Intensieve: product is bijna overal te verkijgen

o Convenience products en impulsive (cola blikje)

  • Selective: Veel maar niet op alle plekken te verkrijgen

o Specifieke winkels -> brand voorkeur

  • Exclusive: beperkt aantal plaatsen verkrijgbaar

o High prestige goederen met veel support (bugatti)
o Brand loyalty

Lees meer...

Distributie Channel strategie

  • Direct: Consument verkoopt direct en zelf aan de klant

  • Hoge mate van maatwerk (vb Dell)
  • Indirect: Product via tussenpersoon naar de consument
    • Vb Auto’s
  • Hybrid: Direct en Indirect samen
    • Vb KLM, via KLM of via een reisbureau
    • Voordelen:
      • Groter publiek kunnen bereiken
      • Meer controle over prijzen, communicatie en promotie direct naar de klant toe
      • Relatie opbouwen met klant
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen