Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Kanttekeningen bij de interactie-visie

Acht kanttekeningen bij de interactie-visie:

1. Stuurloosheid
De interactie-visie kan leiden tot praten zonder doel.

2. Interactiemoeheid
Door de toenemende mate van gebruik van interactieve sessies, bestaat de kans dat medewerkers afwerend gaan reagerenen ‘interactiemoe’ worden. “Alweer zo’n workshop?”

3. Macht en afhankelijkheid
De strijd om de macht en het besef van onderlinge afhankelijkheid, kunnen de bijdrage van medewerkers beïnvloeden. “Kan ik wel alles zeggen wat ik denk?”

4. Tijd en capaciteit
Werken volgens de interactie-visie is vaak een langdurend proces.

5. Gedoe
Het werken in groepen en teams wordt wel eens geïdealiseerd, zeker in de interactie-visie. Echter kan ook tijdens interactieve sessies ‘gedoe’ ontstaan (conflicten, het nemen van irrationele besluiten, etc.)

6. Gebrekkige vaardigheden
Niet iedereen is even handig in de interactie met collega’s. Gebrekkige vaardigheden kunnen ervoor zorgen dat mensen niet helder kunnen verwoorden wat ze vinden of voelen.

7. Verstoorde verhoudingen
Er spelen soms verstoorde verhoudingen tussen deelnemers. Sommige collega’s liggen elkaar nu eenmaal beter dan andere.

8. Complexe problemen
De onderwerpen waarover mensen met elkaar spreken tijdens communicatiemomenten zijn vaak uiterst complex. Vaak zó complex dat ze voor de deelnemers niet goed te overzien zijn. Dit kan leiden tot gebrek aan inzicht en stagnatie.

Lees meer...

De rol van facilitator (= op groepsniveau)

  • Het werken met groepen staat hierin centraal. Dat gebeurt in allerlei soorten communicatiemomenten (vb. panelgesprekken, workshops, werkconferenties, debatten, etc.)
  • De kern is om samen aan de slag te gaan, mensen in beweging te krijgen, betekenissen te delen en te creëren, etc.
  • De instrumenten van de facilitator zijn een breed scala aan werkvormen die mensen uitnodigen actief te participeren.
Lees meer...

De rol van procesontwerper (= organisatie- of beleidsniveau)

  • Op organisatie- of beleidsniveau kan de communicatiespecialist als procesontwerper optreden.

  • De procesontwerper kijkt met een communicatiebril naar de fasering van een veranderings- of beleidsproces.

  • Vanuit de interactie-visie is het dan natuurlijk zaak dat zij daarbinnen voldoende communicatiemomenten creëert, zoals werkconferenties, workshops, bijeenkomsten, etc.
Lees meer...

Samenwerkingsgereedschappen

hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.

  • Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
  • Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.

Soorten samenwerkingsgereedschappen:

  • Intranet

Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.

  • Blog
  • Facebook en andere sociale netwerken
  • Discussiefora
  • Wiki

Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.

  • Social bookmarking
  • Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
  • Instant messaging, sms en Yammer
  • E-learning

Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.

Lees meer...

Communicatiemiddelen

dit zijn middelen in de communicatie- of mediamix. Hiervan is de afdeling Communicatie redactioneel de eigenaar, de richting is centraal vastgesteld (van zender naar ontvanger) en de communicatiedoelstelling is zendend informerend en persuasief. Communicatiemiddelen horen vooral bij de actie-visie. VB. personeelsblad, nieuwsbrief, thema-dvd, instructies en regelingen, knipselkrant, etc.

Lees meer...

Communicatiemiddelen versus samenwerkingsgereedschappen

De digitalisering heeft een grote impact op de rol van communicatieprofessional. Waar de communicatieprofessional zich voorheen hoofdzakelijk met papieren communicatiemiddelen bezighield (folders, brochures, nieuwsbrieven, etc.), is haar werkterrein de laatste jaren snel verbreed met digitale middelen en samenwerkingsgereedschappen die interactie mogelijk maken.

Web 2.0 media: verwijst naar de ontwikkeling van internet tot een interactief medium en waarbij gebruikers informatie uploaden en internet niet meer uitsluitend gebruiken zoals een televisie.

  • Web 2.0 media zijn geen media in de traditionele communicatiebetekenis.
  • Web 2.0 media veronderstellen een co-creatieproces van alle gebruikers.
  • Het draait er om daadwerkelijke online interactie, samen uitwisselen en ‘bouwen’ aan betekenis.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen