Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Beperkingen van een netwerkanalyse

de posities in het netwerk zeggen weliswaar iets over de rollen en de overeenstemming die daarover bestaat, maar weinig over de interpretatieverschillen van de verkregen informatie.

Een netwerkanalyse kost veel tijd om uit te voeren.

Naast de zes besproken technieken, zijn er ook minder gebruikte technieken om een intern communicatieonderzoek uit te voeren:

  • De logboek- of dagboektechniek
  • De kritische incidenttechniek


Hierbij wordt deelnemers gevraagd naar concrete persoonlijke ervaringen die de communicatie positief of negatief typeren.

  • De undercover autition techniek


Iemand die undercover het communicatiegedrag van medewerkers observeert en beoordeelt; een techniek waartegen ook nogal wat etnische bezwaren zijn in te brengen.

  • De communicatie-assessment


Een rollenspel waarin individuele persoonlijke communicatieve waardigheden worden beoordeeld.

Lees meer...

Onderzoekstechnieken

Bij het uitvoeren van communicatieonderzoek zijn verschillende technieken te kiezen, waaronder de volgende zes:

  • Vragenlijsten (schriftelijk / e-mail of intranet);
  • Interview;
  • Groepsdiscussie/ -gesprek;
  • Deskresearch
  • Observatie
  • Netwerkanalyse (in kaart brengen wie met wie communiceert).
Lees meer...

Kwalitatief onderzoek

levert een beschrijving, een oordeel op: het brengt het probleemveld in kaart inclusief de diversiteit.

Dit type onderzoek is vaak niet representatief, maar levert wel een illustratief en veelomvattend beeld van de situatie.

De keuze voor kwantitatief of kwalitatief onderzoek hangt af van:

  • De onderzoeksvragen;
  • De beschikbare ruimte (tijd, geld, middelen)
  • De vraag of representativiteit gewenst is.
Lees meer...

Kwantitatief onderzoek

er wordt naar aantallen gevraagd; het levert dus cijfers op. Met kwantitatief onderzoek beoogt men objectiviteit na te streven. Dergelijk onderzoek lukt alleen als er ruimte is in tijd, geld en middelen.

Lees meer...

Bepaal de onderzoekstechniek

Voor een onderzoek naar interne communicatie zijn verschillende technieken te gebruiken. Zes veel gebruikte technieken zijn:

  • Vragenlijsten
  • Interview
  • Groepsdiscussie/-gesprek
  • Deskresearch
  • Observatie
  • Netwerkanalyse.
Lees meer...

Bepaal de probleemstelling

Voordat het onderzoek start, moet duidelijk zijn wat het probleem precies is. Een vage of ontbrekende probleemstelling zorgt ervoor dat niet duidelijk is waarnaar je zoekt en waar de gegeven uit het onderzoek voor dienen.


Een probleemstelling bestaat uit twee vragen:

  • Wat wil ik met het onderzoek bereiken? Doelstelling
  • Welke kennis is daarvoor nodig? Vraagstelling
Lees meer...

Bepaal wanneer de interne communicatie ‘goed’ is

De keuze van een norm is de eerste stap van een onderzoek naar interne communicatie. De waardering van de interne communicatie is sterk het gevolg van individuele percepties van de werkelijkheid.

Evers & Van Putte: de kwaliteit van communicatie is voldoende als de deelnemers van het communicatieproces vinden dat zij goed in staat zijn om informatie te verkrijgen en te verzenden.

-> Het probleem van deze definitie is dat medewerkers niet altijd zelf in staat zijn om een oordeel te geven over de communicatieve werkelijkheid. Zij zijn zich namelijk onvoldoende bewust van hun eigen communicatief gedrag.

-> Vaak is dan ook een buitenstaander nodig. Deze persoon kan immers doorvragen, spiegelen en mensen confronteren met de effecten van hun gedrag op anderen, of met zaken waarvoor ze bedrijfsblind zijn.

Als het gaat om een onderzoek naar de overlegstructuur en de communicatie, ligt de norm bij de medewerkers. Als het gaat om onderzoek naar communicatief gedrag bepaalt de onderzoeker de norm.

Lees meer...

De onderzoeker als procesbegeleider

  • Participatieve onderzoeksopzet.

  • De procesbegeleider denkt vanuit de interactie-visie op interne communicatie en de ontwikkelbenadering van veranderingen.
  • De gedachte achter deze participatieve onderzoeksopzet is dat niet één persoon (de expert) de complexiteit van communicatie kan doorgronden en de uiteenlopende betekenissen kan duiden.
  • De uitgang is daarom om samen met organisatieleden het communicatieonderzoek uit te voeren. De onderzoeker stelt zichzelf op als procesbegeleider.
  • De onderzoeker zet het onderzoek samen met medewerkers uit de organisatie op en laat ze zelf (mee) onderzoeken.
  • De organisatieleden zijn participant.
  • De procesbegeleider-onderzoeker en medewerkers komen gezamenlijk tot een analyse van het communicatieprobleem.
  • Door deelname aan de diagnose én actieve betrokkenheid bij het bedenken van oplossingen, leren de medewerkers zelf de communicatieproblemen herkennen.
  • Meer motivatie van medewerkers door actieve betrokkenheid.
Lees meer...

De onderzoeker als expert

  • De expert werkt en denkt vooral vanuit de actie-visie op interne communicatie en de ontwerpbenadering van veranderingen.

  • Ze voert zelfstandig het onderzoek uit en rapporteert daarover.

  • Ze is volledig zelf verantwoordelijk en conclusies komen voor haar rekening.

  • De organisatieleden zijn onderzoeksobjecten.

  • Bij onaangename uitkomsten kan dat problemen geven in de acceptatie daarvan.

  • De onderliggende aanname: een expert-onderzoeker is in staat zelfstandig accurate diagnostische informatie op te doen.

  • Een expert-aanpak kan leiden tot vervormingen in de antwoorden van de respondenten. De medewerkers geven dan vaak vanuit sociaal wenselijk, of vanuit de angst voor represailles, zogeheten sociaal wenselijke antwoorden. Dit zijn antwoorden die de onderzoeker naar hun idee graag van hen zou willen horen.

  • Medewerkers kunnen terughoudend reageren op de onderzoeker: ‘wat is er aan de hand in de organisatie waardoor de onderzoeker wordt ingeschakeld?’
Lees meer...

Wat levert een onderzoek op?

Een onderzoek naar interne communicatie levert een aantal opbrengsten op. Deze zijn afhankelijk van de gehanteerde onderzoeksmethode en het beoogde doel:

  • Onderzoek geeft inzicht in de informatiestromen en daarmee in de posities en rollen die mensen innemen in het communicatienetwerk.
  • Het onderzoek kan inzicht bieden in de waardering die medewerkers hebben voor de verkregen informatie. Zo kom je te weten of meer, minder of misschien andere informatie is gewenst en kan je de inhoud en hoeveelheid informatie hieraan aanpassen.
  • Het onderzoek maakt de ontbrekende communicatieve vaardigheden van individuele medewerkers duidelijk. Daarmee draagt het onderzoek bij aan de kwaliteit van de communicatieve relaties in de organisatie.
  • Een onderzoek kan een evaluatie van de communicatiemiddelen en de overlegstructuur van de organisatie opleveren. Inzicht hierin kan leiden tot een herijking van de overlegstructuur en/of gebruikte communicatiemiddelen.
  • Vaak bestaan er knelpunten in de organisatie. Een onderzoek naar de interne communicatie maakt deze problemen bespreekbaar. Dat is overigens alleen zinvol wanneer er werkelijk iets aan gedaan wordt.
  • Een onderzoek kan ook een motivatie-instrument zijn. medewerkers vinden het prettig om hun mening te geve. Het uitvoeren van een onderzoek kan de betrokkenheid bij de organisatie vergroten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen