Elimination-by-aspects heuristic
- Gepubliceerd in Marketing
Consumenten die de elimination-by-aspects heuristic gebruiken, verwerpen alle merken die niet een key feature hebben die zij willen.
Consumenten die de elimination-by-aspects heuristic gebruiken, verwerpen alle merken die niet een key feature hebben die zij willen.
Als je nog maar 1 attribuut als uitgangspunt neemt om een beslissing te maken.
Anchoring: other expriment
Omdat een walvis op een vis lijkt, denk je dat het een vis is, terwijl het een zoogdier is.
Gambler’c Fallacy
Regression to the mean: Als je een uiterste in service ervaring ontvangt ga je er vanuit dat je de volgende keer dit ook krijgt, terwijl de kans het grootste is dat je gewoon de gemiddelde ervaring krijgt en niet weer een uiterste.
Heuristic: shortcuts / vuistregels die het consumenten makkelijk maakt om beslissingen
te maken. Er zijn drie soorten:
Attitude-based choice: general impression/overall evaluation of brand. Deze manier van kiezen is meer toegankelijk. In het geheugen zijn attitudes meer toegankelijk dan alle attributen.
Attribute-based choice: meer diagnostisch, als alle merken ongeveer dezelfde overall evaluatie hebben.
MODE model: als motivatie en opportunity (kansen) hoog, attitude-based choice.
Als motivatie en opportunity laag, attribuut based choice
Consideration set bestaat uit ongeveer 7 merken (als een klant brandloyaal is, is er maar merk in de set). Manieren om van consideration set tot keuze verkozen te worden