Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Ankerpunt

  • Ter experiment invoeren social security number. Daarna raten bepaalde producten.
  • Hoog social security number leidt tot meer uitgave dan lage. Puur op basis van referentie.


Anchoring: other expriment

  • Als je in Amsterdam woont en wilt verhuizen naar Antwerpen kun je voor 5 ton bijv. een 2x zo groot huis hebben.
  • Toch omdat je niet goed genoeg oplet en alles al goedkoop vindt, heb je voor Antwerpse begrippen wellicht een slechte koop. Als je dat huis weer wilt verkopen, zul je wellicht veel verlies leiden.
Lees meer...

Simulatie heuristic

  • Wat is erger, het 5 min. te laat missen of 2 uur te laat missen van een overstap vliegtuig door een vertraging?

  • Beide zijn erg, maar bij 5 min. ga je simuleren: wat gebeurde als ik dit deed, had ik het dan gehaald?
Lees meer...

Availability heuristic

  • Makes predictions based on how easily information can be retrieved from memory.

  • Ongeveer: Dingen uit het nieuws gebruiken in plaats van statistiek. Door het nieuws is sommige informatie een stuk eenvoudiger toegankelijk.

  • Hoe te voorkomen: statistiek en feiten gebruiken in plaats van het nieuws.

Lees meer...

Representativeness Heurestic

Omdat een walvis op een vis lijkt, denk je dat het een vis is, terwijl het een zoogdier is.

  • making predictions based on perceived similarities between a specific target and a general category


Gambler’c Fallacy

  • the false belief that events alternate frequently in random sequence and that long streaks of the same event must be non-random.
  • Dat nederland slecht is in strafschoppen, terwijl dat eigenlijk een vals geloof is en de kans dat een volgend doelpunt gescoord wordt net zo groot is
  • Kansen blijven altijd gelijk. Als je drie keer munt gooit, gaan de meeste mensen er vanuit dat ze de volgende keer kop gooien, terwijl de kans nog steeds ½ is.

Regression to the mean: Als je een uiterste in service ervaring ontvangt ga je er vanuit dat je de volgende keer dit ook krijgt, terwijl de kans het grootste is dat je gewoon de gemiddelde ervaring krijgt en niet weer een uiterste.

Lees meer...

Choices based on heuristic processing

Heuristic: shortcuts / vuistregels die het consumenten makkelijk maakt om beslissingen
te maken. Er zijn drie soorten:

  • Persuasion heuristics (overtuigen). Drie soorten:
    • Length-implies-strength heuristic: hoe langer de overtuiging, hoe beter.
      Size matters. Vaak voor attribute based choices
    • Liking-agreement heuristic: mensen zijn het vaak eens met mensen die ze
      mogen
    • Consencus-implies-correctness heuristic : als iedereen het doet, zal het
      wel goed zijn
  • Prediction heuristics – shortcuts om een voorspelling te kunnen doen
  • Influence or choice heuristics – beïnvloedt keuzes meteen
Lees meer...

Attitude vs attribuut gebaseerde keuze strategieën

Attitude-based choice: general impression/overall evaluation of brand. Deze manier van kiezen is meer toegankelijk. In het geheugen zijn attitudes meer toegankelijk dan alle attributen.

Attribute-based choice: meer diagnostisch, als alle merken ongeveer dezelfde overall evaluatie hebben.

MODE model: als motivatie en opportunity (kansen) hoog, attitude-based choice.

Als motivatie en opportunity laag, attribuut based choice

Lees meer...

Consumer Choice: Stimulus-Based, Memory Based and Mixed Choice

  • Stimulus based choice: Bijv. in een schap, als alle merken met attributen zichtbaar zijn en je dus a.d.h.v. hun stimuli (bijv soort verpakking) een keuze maakt.

  • Memory based choice: Als je merk en attribuut informatie vanuit het geheugen moet halen.

  • Mixed choice: hierbij gebruik je beide. Stimuli zijn hierbij sterker dan het geheugen. Als je in het schap veel soorten koekjes ziet liggen behalve een merk in het geheugen, zul je dit alsnog niet snel tevoren halen omdat er reeds zoveel keuze is.
Lees meer...

Consumer evaluation and choice

Consideration set bestaat uit ongeveer 7 merken (als een klant brandloyaal is, is er maar merk in de set). Manieren om van consideration set tot keuze verkozen te worden

  • Part-list cueing: je eigen merk opnoemen + een aantal inferieure merken. Doordat deze in je hoofd zitten kun je moeilijker terugdenken aan merken die buiten deze lijst vallen.
  • Attraction effect: voorbeeld: een tas van 20.000 euro in een showroom plaatsen met andere tassen van 2000 euro. 2000 Euro is nog steeds veel geld, maar lijkt relatief minder door de tas van 20k. Andere voorbeelden:
    • Een inferieur product erbij vermelden zodat opeens een product veel meer waard lijkt
    • Bij The Economist was er eerst een online-versie (60 dollar) en print+online (125 dollar). Door een print versie voor 125 dollar aan te bieden verkoopt de print+online opeens het beste.
  • Compromise effect: de middelste optie bieden als beste compromie. Kun je ook relateren aan het loss-effect. Je kunt een 64 GB krijg voor de meeste waarde per prijs, maar deze is relatief duur. Deze is wel veel meer waard dan de 16GB. Om het verlies te minimaliseren kun je het beste de middelste kiezen. Zo ‘schakel’ je de dimensie prijs en grootte uit door de middelste te kiezen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen