Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Loss aversion vervolg

Veel kleine gains zijn aangenamer dan een grote gain

Veel kleine losses zijn minder aangenaam dan een grote loss (geldt niet als de losses extreem klein zijn: je kunt al op een Auping slapen voor 10 ct per dag)

Marketing toepassingen hierop:
-> Price bundling: samenvoegen van losses in een pakket

Lees meer...

Choice deferral

Geen beslissing maken terwijl beide partijen er beter van worden. Bijv. als je niet kunt kiezen tussen merken, gaan consumenten vaak met lege handen naar huis.

Lees meer...

Sunk cost effect

Als je een HIV vaccin hebt gemaakt en 9 van de 10 miljoen hebt geïnvesteerd terwijl er een beter alternatief is inmiddels, investeer je toch de laatste 1 miljoen.

Voorbeeld: bij grote investering voetballers, zullen deze vast opgesteld worden, ook al voetballen ze slecht

Approach system / Avoidance system

Lees meer...

Framing

Stel, door een griep zullen 600 mensen doodgaan. Door een griepprogramma kun je twee dingen doen:

1. A: 200 mensen redden, B: 33% kans dat iedereen overleefd en 66% kans dat iedereen doodgaat.
a. Kans is groot dat je A kiest.

2. A: 400 mensen gaan dood, B: 33% kans dat niemand doodgaat en 66% kans dat iedereen doodgat.

a. Kans is groot dat je B kiest

Hier is dus geen invariance, mensen zijn niet vast/stabiel in hun keuze (preference
reversal, niet conform aan expected utility theory).

1. heet risk aversion. Als iets positief geframed is, neem je minder risico
2. heet risk seeking. Als iets negatief geframed is, neem je meer risico.

  • stel je de vraag met als doel de probabiliteit of de waarde?
  • Wanneer iets negatiefs geformulierd is zullen mensen eerder een risico nemen
Lees meer...

Additive-difference heuristic

Twee merken vergelijken. Deze vergelijk je per attribuut. Elk attribuut ken je een waarde + waarde van belangrijkheid (gewicht voor jou) toe. Door dit te vermenigvuldigen kom je op het voor jou beste product uit.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen