Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

VERGELIJK DE TAKEN VAN DE MANAGERS VOLGENS DE OMNIPOTENTE EN SYMBOLISCHE OPVATTING.

1. De omnipotente opvatting

  • Managers zijn direct verantwoordelijk voor het succes of mislukken van een organisatie
  • De kwaliteit van de organisatie wordt bepaald door de kwaliteit van haar managers
  • Managers kunnen worden afgerekend op de prestatie van een organisatie maar het is moeilijk om goede of slechte prestaties direct toe te schrijven aan hun invloed op de organisatie


2. De symbolische opvatting

  • Veel van het succes van een organisatie is toe te schrijven aan externe krachten die buiten bereik van de managers liggen
  • De mogelijkheid van managers om uitkomsten te beïnvloeden worden bepaald en beperkt door externe factoren (bv. economie, klanten, concurrenten, …)
  • Managers symboliseren gezag en invloed door hun acties.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM WE MOETEN KIJKEN NAAR DEZE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN.

Lerende organisatie

  • Een organisatie die voortdurend kan leren en zich kan aanpassen en veranderen.


Kennismanagement

  • Het stimuleren van een leeromgeving waarin de leden van een organisatie bijleren.


Kwaliteitsmanagement

  • Managementfilosofie is gebaseerd op wensen en verwachtingen van de klant en gericht op een voortdurende verbetering van de werkprocessen
  • Geïnspireerd op de ideeën over Total Quality Management (klant, procesgericht, kwaliteit, empowerment van WN’s en accurate meting).
  • Kwaliteit is niet direct gerelateerd aan kosten
  • Slechte kwaliteit leidt tot lagere productiviteit.
Lees meer...

BESCHRIJF DE HUIDIGE TRENDS EN VRAAGSTUKKEN WAARMEE MANAGERS TE MAKEN KRIJGEN

1. Globalisering

  • Management in internationale organisaties
  • Politieke en culturele uitdagingen van werken in een mondiale markt
  • Werken met mensen uit verschillende culturen
  • Omgaan met antikapitalistisch verzet
  • Verplaatsing van banen naar lageloonlanden


2. Personeelsdiversiteit

  • Toenemende heterogeniteit van het personeelsbestand (sekse, herkomst, etniciteit, leeftijd, …)


- Vergrijzing

  • Oude WN’s die langer werken en niet met pensioen gaan
  • Toenemende kosten van publieke en private benfits voor oudere WN’s
  • Toenemende vraag voor producten en diensten die verband houden met de vergrijzing
  • . Ondernemerschap gedefinieerd Het structureren van nieuwe ondernemingen, als reactie op kansen


4. Ondernemerschapproces

  • Najagen van kansen
  • Innovatie van producten, diensten of methoden
  • Wens om continue groei van de organisatie


5. E-business

  • Het werk dat wordt uitgevoerd door een organisatie met elektronische verbinding tussen de belangrijkste bedrijfseenheden
  • E-commerce: de sales en marketingkost van een e-bussiness
Lees meer...

BESCHRIJF WAARIN DE UITDAGINGEN EN DE BELONING VOOR EEN MANAGER LIGGEN.

- Beloning

o Anderen motiveren en helpen met het vinden van voldoening in hun werk.
o Beseffen dat je nodig bent.
o Compensaties krijgen in de vorm van salaris, bonus.
o Ondersteunen, coachen en motiveren van WN’s.

- Uitdaging

o Hard werken.
o Met veel verschillende persoonlijkheden moeten werken.
o Kennis, vaardigheden, ambities en ervaring van je medewerkers effectiefinzetten.
o Beseffen dat succes deels afhankelijk is van de prestaties van anderen.

Lees meer...

WAAROM IS KENNIS VAN MANAGEMENT BELANGRIJK, ZELFS ALS JE ZELF GEEN MANAGER BENT OF WILT WORDEN?

Mensen hebben elke dag van hun leven te maken met organisaties (bv. verkoper wil niet helpen in de winkel, …). Bedrijven die goed worden geleid ontwikkelen een loyaal klantenbestand, groeien en maken winst. Door management te studeren, kun je slecht management onderscheiden en stappen nemen om dit te verbeteren. Ook kun je goed management onderscheiden, of het nu gaat om een bedrijf waar je enkel een goed of dienst wilt of een bedrijf waarin je werkt.

Lees meer...

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN ORGANISATIE.

Een organisatie is een geheel waarin mensen op een doelbewust manier bij elkaar zijn gebracht om specifieke doelstellingen te verwezenlijken.

1. Specifiek doel Doelstellingen die een organisatie probeert te verwezenlijken.

2. Mensen

Iemand die in zijn eentje werkt vormt geen organisatie. Mensen zijn nodig om de doelstellingen te kunnen realiseren.

3. Doelbewuste structuur

Nodig zodat de mensen in de organisatie kunnen uitvoeren. Structuur kan open of flexibel zijn zonder duidelijke afbakening van taken.

Lees meer...

LEG UIT WAAROM KLANTENSERVICE EN INNOVATIE BELANGRIJK ZIJN VOOR HET WERK VAN EEN MANAGER.

Klanten

  • Interessant voor het imago van het bedrijf.
  • Belang voor het management: zien of ze tevreden zijn of een klacht hebben
  • Zonder klanten kan een bedrijf niet meer bestaan -> verantwoordelijkheid van marketingmensen


Innovatie

  • Succesvolle organisaties innoveren constant
  • het is riskant maar als het lukt dan zal je het merken aan de omzet. Nu motiveert de manager zijn medewerkers om nieuwe ideeën en benaderingen toe te passen.

Lees meer...

BESCHRIJF DE VAARDIGHEDEN DIE VOLGENS KATZ BELANGRIJK ZIJN VOOR MANAGERS EN HOE HET BELANG VAN DEZE VAARDIGHEDEN VERANDERT WANNEER JE NAAR HET MANAGEMENTNIVEAU KIJKT.

  • Technische vaardigheden


Vakkundigheid en kennis van en in specialistisch vakgebied. bv. computer
-> belangrijk op de lagere managementniveaus, aangezien deze managers direct met het productiepersoneel te maken hebben.

  • Menselijke vaardigheden


De mogelijkheid goed met anderen te werken, zowel met individuen als in teamverband. bv. communicatie, motivatie
-> op alle managementniveaus belangrijk omdat elke manager met mensen werkt. Mensen met goede menselijke vaardigheden kunnen het meest uit hun WN’s halen

  • Conceptuele vaardigheden


Het vermogen om over abstracte en ingewikkelde situaties na te denken en te conceptualiseren.
-> belangrijk voor de topmanager, kan relaties tussen diverse bedrijfseenheden begrijpen en plaats van het bedrijf in een groter geheel visualiseren

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen