BESPREEK HOFSTEDES VIJF DIMENSIES OM NATIONALE CULTUREN TE BEOORDELEN.
- Gepubliceerd in Marketing
1. Individualisme vs. Collectivisme (cultuurkenmerk)
- Individualisme
Beschrijft dat van mensen wordt verwacht dat ze zich op hun eigen belangen en die van hun directe omgeving richten.
- Collectivisme
Beschrijft dat mensen verwachten dat de leden van hun eigen groep voor hen opkomen wanneer ze in moeilijkheden verkeren
2. Machtsafstand (culturele dimensie)
Beschrijft de mate waarin een samenleving een onevenwichtige verdeling van macht in organisaties accepteert
3. Onzekerheidsvermijding (culturele dimensie)
Beschrijft de mate waarin mensen risico’s en onconventioneel gedrag accepteren.
4. Masculiniteit vs. Femininiteit (cultuurkenmerk)
- Masculiniteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving wordt gekenmerkt door assertiviteit en materialisme
- Femininiteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving waarde hecht aan onderlinge relaties en het welzijn van anderen.