Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

BESPREEK HOFSTEDES VIJF DIMENSIES OM NATIONALE CULTUREN TE BEOORDELEN.

1. Individualisme vs. Collectivisme (cultuurkenmerk)


- Individualisme

Beschrijft dat van mensen wordt verwacht dat ze zich op hun eigen belangen en die van hun directe omgeving richten.

- Collectivisme

Beschrijft dat mensen verwachten dat de leden van hun eigen groep voor hen opkomen wanneer ze in moeilijkheden verkeren

2. Machtsafstand (culturele dimensie)

Beschrijft de mate waarin een samenleving een onevenwichtige verdeling van macht in organisaties accepteert

3. Onzekerheidsvermijding (culturele dimensie)
Beschrijft de mate waarin mensen risico’s en onconventioneel gedrag accepteren.

4. Masculiniteit vs. Femininiteit (cultuurkenmerk)

- Masculiniteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving wordt gekenmerkt door assertiviteit en materialisme

- Femininiteit
Beschrijft de mate waarin een samenleving waarde hecht aan onderlinge relaties en het welzijn van anderen.

Lees meer...

LEG UIT HOE DE MONDIALE WETTELIJKE- POLITIEKE EN ECONOMISCHE OMGEVINGEN MANAGERS BEÏNVLOEDEN.

1. De wettelijke en politieke omgeving

- Stabiliteit
o Wettelijke procedures worden ingesteld en gevolgd
o Eerlijke verkiezingen

- Verschillen van de wetten van verschillende landen

o Effecten op de activiteiten van ondernemingen
o Effecten op de levering van goederen en diensten

2. Economische systemen

- Markteconomie
Middelen zijn in eerste instantie eigendom van de particuliere sector en deze heeft er
controle over

- Planeconomie
Economische beslissingen genomen door een centrale regering

Lees meer...

LEG UIT WAAROM SPIRITUALITEIT OP DE WERKPLEK EEN BELANGRIJKE ZORG LIJKT TE ZIJN.

De onderneming van een innerlijk leven dat zin geeft aan en ondersteund wordt door betekenisvol
werk in een gemeenschap.

Voordelen:
- Verbeterde productiviteit
- Minder personeelsverloop
- Meer werktevredenheid
- Betere teamprestaties
- Sterke organisatieprestaties

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN SPIRITUELE ORGANISATIE.
- Sterk gevoel van doelgerichtheid
- Gericht op individuele ontwikkeling
- Vertrouwen en openheid
- Empowerment van WN’s (meer macht geven)
- Tolerantie voor uitingen van WN’s

Lees meer...

BESCHRIJF DE KENMERKEN VAN EEN ETHISCHE CULTUUR, EEN INNOVATIEVE CULTUUR EN EEN KLANTGERICHTE CULTUUR.

1. Ethische cultuur
- Hoge risicotolerantie
- Lage tot matige agressiviteit
- Focus op betekenis en uitkomsten
- Goed gedrag

2. Innovatieve cultuur
- Uitdagingen en betrokkenheid
- Vrijheid
- Vertrouwen en openheid
- Tijd voor ideeën
- Speelsheid, humor
- Conflictoplossing
- Debatten
- Risicoremmend

3. Klantgerichte cultuur
- Juiste personeel benoemen (mensen die gericht zijn op het bedienen van klanten)
- Weinig rigide regels en procedures
- Zelfwerkzaamheid en van personeel
- Goede luistervaardigheden m.b.t. berichten van klanten
- Duidelijkheid over rol om conflicten en onzekerheid te voorkomen en werktevredenheid te vergroten
- WN’s die een drang hebben om de klant te plezieren en bereid zijn initiatief te nemen.

Lees meer...

WAT IS DE INVLOED VAN CULTUUR OP WAT EEN MANAGER DOET?

- De managementtaken die de organisatie beschouwt als correct of incorrect.
- De organisationele activiteiten die de organisatie waardeert.
- De algehele sterkte of zwakte van de organisatiecultuur

Een eenvoudige regel om vooruit te komen binnen een organisatie: “Kom erachter wat de organisatie beloont en doe die dingen”.
- Plannen: ontwikkelen van plannen in teams of individuen
- Organiseren: Taken door individuen of teams
- Leidinggeven: welke leiderschapstijl geschikt is
- Controleren: is er externe controle nodig?

Lees meer...

BESCHRIJF HOE CULTUUR WORDT OVERGEDRAGEN AAN WERKNEMERS.

1. Verhalen

Beschrijvingen van belangrijke gebeurtenissen of mensen die de geest van de organisatie weerspiegelen.

2. Rituelen

Herhaalde activiteiten die de waarden van de organisatie uitdrukken en versterken.

3. Materiële symbolen

Fysieke goederen die de organisatie onderscheiden

4. Taal

Acroniemen en jargon, uitdrukkingen en betekenissen van woorden die typisch voor een organisatie zijn.

Lees meer...

BESCHRIJF DE BRON VAN DE CULTUUR VAN EEN ORGANISATIE.

- De oprichter van een organisatie

Visie en missie
- Gebruiken van de organisatie in het verleden

De manier waarop de dingen werden gedaan
- Het gedrag van het topmanagement

Voortbestaan van de organisatiecultuur
- Werving van WN’s die hetzelfde denken en die passen
- Socialisatie van nieuwe WN’s om hen helpen zich aan te passen

Lees meer...

BESCHRIJF DE INVLOED VAN EEN STERKE CULTUUR OP ORGANISATIES EN MANAGERS.

- Culturen waarin belangrijke waarden diep en breed worden gedeeld.
- Hebben een sterke invloed op leden van de organisatie

Factoren die invloed hebben op de sterke cultuur

- Omvang van een organisatie
- Leeftijd van een organisatie
- Personeelsverloop
- Sterkte van de oorspronkelijke cultuur
- Helderheid van culturele waarden

-> Creëert een sterke betrokkenheid van het personeel
-> Helpt bij het werken en de socialisatie van nieuwe WN’s
-> Voedt betere organisatieprestaties door initiatief van personeel aan te moedigen

Lees meer...

BESCHRIJF DE 7 DIMENSIES VAN ORGANISATIECULTUUR.

- Organisatiecultuur
Het geheel van gemeenschappelijke opvattingen binnen een organisatie dat in hoge mate bepalend is voor hoe WN’s handelen


- De manier waarop we dingen doen
Bv. waarden, symbolen, rituelen, mythen, gebruiken, …

1. Focus op mensen (hoog - laag)

De mate waarin er bij managementbeslissingen rekening wordt gehoduen met de gevolgen voor de mensen binnen de organisatie.

2. Focus op teams (hoog - laag)

De mate waarin het werk rond team is georganiseerd, meer dan rond individuele personen.

3. Agressiviteit (hoog - laag)

De mate waarin WN’s een meer agressieve houding en onderlinge concurrentie dan samenwerking vertonen.

4. Stabiliteit

De mate waarin beslissingen en acties van een organisatie gericht zijn op het handhaven van de status quo.

5. Vernieuwing en het nemen van risico’s

De mate waarin WN’s aangemoedigd worden om vernieuwend te zijn en risico’s te nemen

6. Aandacht voor detail (hoog - laag)

De mate waarin WN’s worden verwacht dat ze nauwkeurig, analystisch en met aandacht voor detail te werk gaan.

7. Focus op resultaten (hoog - laag)

De mate waarin managers nadruk leggen op resultaten of uitslagen, meer dan op de manier waarop deze resultaten tot stand zijn gekomen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen